Jättimäiset dinosaurukset valtaavat 30-vuotiaan Heurekan

Heureka tuo 30-vuotisjuhlavuotensa kunniaksi dinosaurukset yleisön ihmeteltäväksi – ja tällä kertaa ne kaikkein kookkaimmat. Lauantaina 2. helmikuuta avautuva Jättimäiset dinosaurukset esittelee liikkuvia dinosaurusrobotteja elinympäristössään, mutta myös aitoja dinosaurusfossiileita ja fossiililöytöjen perusteella rakennettuja luurankoja. Näyttelyssä voi tutustua, miksi dinosaurukset kehittyivät niin isoiksi, miten paleontologit työskentelevät ja kuinka dinosaurukset ovat yhä elossa.

”Dinosaurukset kiehtovat mielikuvitusta ja houkuttelevat jo aivan pienimpiä lapsia tiedon pariin. Edellisestä dinonäyttelystämme on vierähtänyt jo seitsemän vuotta eli nyt on korkea tuoda uusi näyttely ja uusinta tietoa. Elämme paleontologian kulta-aikaa: uusia löytöjä nimetään viikottain ja käsityksemme dinosauruksista muuttuvat ja täydentyvät.” -Mikko Myllykoski, elämysjohtaja, Heureka

Pääosassa näyttelyssä ovat isokokoiset dinosaurukset. Sauropodit olivat suurimpia eläimiä, joita maan pinnalla on koskaan kävellyt. Jättiläiseksi kasvaminen oli mahdollista, koska sauropodeilla oli yhdistelmä ominaisuuksia, joita ei ollut millään muulla eläimellä. Ne olivat sekoitus lintua ja matelijaa.

Näyttelyssä tutustutaan dinosaurusten evoluutioon. Ensimmäiset dinosaurukset elivät triaskaudella eli noin 240 miljoonaa vuotta sitten. Niistä tuli eläinten valtaryhmä jurakaudella noin 200 miljoonaa vuotta sitten. Sellaisena ne myös pysyivät yli sata miljoonaa vuotta. Ihminen on kovin nuori dinosaurusten rinnalla: ihmisten olemassaolo maapallolla on kestänyt dinosauruksiin verrattuna vasta tuokion.

Dinosaurusten valtakausi loppui 66 miljoonaa vuotta sitten, kun asteroidi iskeytyi maahan ja törmäystä seurasi useita vuosia kestänyt pimeä talvi. Kylmyys ja pimeys tappoivat metsät ja niistä riippuvaiset eläimet. Ensin kuolivat kasvinsyöjädinosaurukset ja pian niiden jälkeen petodinosaurukset. Vain yksi dinosaurusryhmä selvisi: kaikki nykyiset linnut polveutuvat pienestä määrästä dinosauruslajeja, jotka sinnittelivät katastrofin yli.

Dinosauruksista ja muista muinaisista eliöistä on jäljellä vain kivettyneitä jäänteitä. Vain harvasta dinosauruksesta on löydetty kokonainen luuranko. Paleontologit eli esihistoriallisten eliöiden tutkijat ovat kehittäneet menetelmiä saada vähästä materiaalista mahdollisimman paljon tietoa.

Heureka on tuottanut Jättimäiset dinosaurukset -näyttelyn yhteistyössä yhdysvaltalaisen Exhibits Rexin kanssa. Yhtiön perustaja Don Lessem on dinosaurustiedon dinosaurus: hänen kunniakseen on nimetty argentiinalainen Lessemsaurus. Don Lessem oli myös Jurassic Park -elokuvan dinosaurusasiantuntija ja Heurekassakin esitellään elokuvassa esiintynyt Velociraptor.

Jättimäiset dinosaurukset -näyttely on Heurekassa esillä yli vuoden: 2.2.2019–15.3.2020.

Lisätietoja:

Elämysjohtaja Mikko Myllykoski, mikko.myllykoski@heureka.fi, puh. 040 9015 244