Koululaisten tekemä Kiertotaivas-tiedetaideteos esille Heurekaan

Lehdistötiedote   •   Touko 17, 2019 10:28 EEST

Kiertotaivas-tiedetaideteos on esillä Heurekan tapahtumatorilla kesän ajan.

Tiedekeskus Heurekan tapahtumatorille on pystytetty koululaisten eri puolilla Suomea pidetyissä työpajoissa yhdessä luoma tiedetaideteos Kiertotaivas. Teos koostuu sadoista käytetyistä muovipusseista tehdyistä pilvistä, joihin on kirjattuna lapsien toiveita tulevaisuuden maailmasta.

Kiertotaivaan avulla tänä vuonna 30 vuotta täyttävä Heureka katsoo tulevaisuuteen. Teos on osa Heurekan kiertotalousteemaa, joka huipentuu lokakuussa avattavaan näyttelyyn.

Kiertotaivas-teos syntyi siten, että tiedettä ja taidetta yhdistävissä työpajoissa koululaiset eri puolilta Suomea leikkasivat käytetyistä muovikasseista paloja ja silittivät ne yhteen. Tuloksena oli pilvi, johon toive kirjoitettiin. Samalla työpajaan osallistuneille annettiin tietoa muovien käytöstä, keräämisestä ja kierrättämisestä esimerkiksi polttoaineeksi. Heidän kanssaan keskusteltiin kiertotalouden innovaatioista ja ihmisten tekemien valintojen merkityksestä.

Samaa muovijätteen käyttöön liittyvää toiminnallista työpajaa voidaan toteuttaa edelleen kouluissa ja vaikka kotonakin. Kestävää kehitystä käsittelevässä kokonaisuudessa oppiminen tapahtuu ilon ja oivalluksen kautta. Yksityiskohtaiset ohjeet sisältävä oppimateriaali on kaikkien vapaasti hyödynnettävissä Heurekan verkkosivuilla os. https://www.heureka.fi/kiertotalous/

Kiertotaivas-työpajan ja tiedetaideteoksen syntymisen mahdollisti yhteistyö Neste Oyj:n kanssa. Toteutuksesta vastasivat AaltoARTSista valmistuneet kuvataidekasvattajat Jaakko Jekunen ja Greta Salonen sekä Heurekan teematuottaja Paula Havaste.

Lisätietoja:
Teematuottaja Paula Havaste, paula.havaste@heureka.fi, puh. 040 9015 375

Kommentit (0)

Kommentti

Lähettämällä kommentin suostut siihen, että henkilötietojasi käsitellään Mynewsdeskin tietosuojakäytännön mukaisesti.