Tiedote -

Tervetuloa Meren uumen -elokuvan maailmanensi-iltaan Heurekan planetaarioon 15.3.2019 klo 11.00

Meren uumen on elokuva kaiken elämän alkukodista, merestä. Elokuva tekee kiehtovalla tavalla näkyväksi sen, minne silmämme ei näe eikä katseemme ulotu. Elokuva on kuvattu lähes kokonaisuudessaan veden alla: Indonesian saaristossa, Tongalla ja omassa Itämeressämme. Elokuva esittelee kauniin häivähdyksen meren eliöstön hätkähdyttävästä monimuotoisuudesta. Kohtaamme elämää mikroskooppisen pienestä planktonista merihevosiin, paholaisrauskuihin ja ryhävalaisiin.

Meren uumenvalottaa ihmisen ja meren vuorovaikutusta. Levät ja bakteerit ovat tuottaneet vuosimiljardien saatossa merkittävän osan elämällemme välttämättömästä hapesta. Vain parissa vuosisadassa ihminen on puolestaan jättänyt jälkensä myös merien syvänteisiin. Romuamme ja roskaamme on kaikkialla. Muovi hajoaa meressä hiukkasiksi ja päätyy lopulta ravintoketjussa takaisin myös meidän elimistöömme.

Uusi elokuva auttaa ymmärtämään ekosysteemiä ja rohkaisee tekemään yhteistyötä meremme ja hyvinvointimme eteen. Planeetallamme elämä on yksi, suuri kokonaisuus, jonka osaksi me ihmiset kuulumme. Meren uumen -elokuva on osa Heurekan luonnon monimuotoisuudesta kertovaa teemaa, jota osoittaa myös parhaillaan esillä oleva näyttely jättimäisistä dinosauruksista.

Meren uumenenovat ohjanneet Hannes Vartiainen ja Pekka Veikkolainen, joiden aiemmat dokumenttielokuvat ovat saavuttaneet lukuisia palkintoja Suomessa ja ulkomailla. Elokuva hyödyntää mikroskooppikuvauksen lisäksi röntgentomografiaa ja optista tomografiaa, joiden avulla meren eliöiden yksityiskohtia, kuten kilkin aivoja, päästään tarkastelemaan ällistyttävän läheltä. Tekijöiden ensimmäinen planetaarioelokuva Yöperhosten salattu maailma (2015) on palkittu kahdesti innovatiivisesta ja näyttävästä visualisointitekniikasta: Janus-palkinnolla Jenan Fulldome-elokuvafestivaaleilla ja New Yorkin Imagine Science -festivaaleilla vuonna 2016.

Itämeri-elokuvan on tuottanut Leading Note Pictures Oy yhteistyössä tiedekeskus Heurekan kanssa. Elokuvahanketta ovat rahoittaneet Heurekan lisäksi Sitra, Suomen elokuvasäätiö, AVEK, Tiedonjulkistamisen neuvottelukunta ja Yleisradio.

Meren uumen -elokuva on Heurekan planetaarion ohjelmistossa 16.3.2019 alkaen. Ensiesitys median edustajille perjantaina 15.3. klo 11.00 Heurekan planetaariossa. Ilmoittautuminen: media@heureka.fi

Tekijät:ohjaus: Hannes Vartiainen, Pekka Veikkolainen
käsikirjoitus: Juha Matias Lehtonen
vedenalainen kuvaus: Anna Kekkonen