Tiedote -

Satavuotiaan Suomen tarinoita esittelevä Kirja vieköön -tapahtumasarja päättyy 13.12. Finlandia-ehdokkaiden kanssa

Baba Lybeck, Kirja vieköön! -tapahtumasarja päättyy hienoon kirjailijakattaukseen. Joulukuun 13. yleisön eteen astuvat Finlandia-palkintoehdokkaat Miki Liukkonen, Hanna Hauru, Tommi Liimatta ja Jaakko Yli-Juonikas sekä Finlandia-palkinnon voittaja Juha Hurme. Kirja vieköön -tapahtumat ovat juhlistaneet 100-vuotiasta Suomea kertomalla kirjallisuuden kautta maamme moninaisia tarinoita.

“Suomi elää sivistyksestä, suomalaiset ovat lukijakansaa. Kirja vieköön -illat ovat tarjonneet yleisölle mahdollisuuden kuulla ja nähdä kirjallisuus lavalla sekä pohtia yhdessä, minkälainen on tämän päivän Suomi. Miten tähän päivään on tultu ja mikä tekee meistä erityisiä juuri nyt”, kertoo tapahtuman tuottaja, toimittaja Baba Lybeck.

Iltojen aikana on käsitelty pelkoja, toivoa, armoa ja näkymättömän tekemistä näkyväksi. On käyty politiikan kulisseissa ja paljastettu rakkaustarinoiden taustoja. Tammikuussa yleisö liikuttui presidentti Tarja Halosen ja presidentinrouva Tellervo Koiviston keskustellessa äitiydestä, ystävyydestä ja elämästään suomalaisen politiikan huipulla. Lenita Airisto ja lokakuussa menehtynyt Birgitta Ulfsson säteilivät lavalla maaliskuun naisten illassa. Nasima Razmyarin kertomus pakolaisuuden todellisuudesta oli varsin ajankohtainen ja toivoa täynnä.

Eero Huovinen ja Tuomas Kyrö käsittelivät syyskuun illassa ihmisyyttä ja armoa, Rosa Liksom taustoitti, miten tavallinen ihminen voi täyttyä vihasta. Marraskuussa taas pohdittiin historiaa, politiikan kulisseja ja globalisaatiota Raija Orasen, Sixten Korkmanin ja Alexander Stubbin voimin.

Monologeja tapahtumissa ovat esittäneet muun muassa Taisto Oksanen, Tommi Korpela, Jussi Vatanen, Minttu Mustakallio, Laura Malmivaara sekä Kati Outinen.

Viimeisessä, 13.12. pidettävässä Kirja vieköön -illassa pohditaan nyky-Suomen tarinaa yhdessä Finlandia-palkintoehdokkaiden kanssa. Millaisia tarinoita syntyy nyt ja mitä nämä tarinat kertovat meistä ja arvoistamme. Entä tulevaisuudestamme?

Palkintoehdokkaiden sekä Finlandia-voittaja Juha Hurmeen teoksista monologeja esittävät näyttelijät Minna Kivelä, Mari Perankoski, Taisto Oksanen, Myy Lohi sekä Eetu Känkänen.

Toimittaja, tuottaja Baba Lybeckin kirjallisuustapahtumasarja Baba Lybeck, kirja vieköön! on Kirja Suomi 2017 -juhlavuoden päätapahtuma.

Liput 13.12. tapahtumaan: Lippu.fi

Lisätiedot: blybeck@me.com

babalybeck.fi

• Taide, kulttuuri, viihde

• finlandia-palkinto
  • juha hurme
  • baba lybeck
  • suomi 100
  • kirjallisuus
  • kirja vieköön

Alueet

• Uusimaa

Tanja Holmberg, viestintäyrittäjä, Pieni Ideapuoti Oy

Baba Lybeck, kirja vieköön! -tapahtumasarjan viestintävastaava

Pieni Ideapuoti tuottaa vaikuttavia viestinnän sisältöjä matkailu-, kulttuuri- ja elämysalan yrityksille.

www.pieni-ideapuoti.fi

www.facebook.com/pieniideapuotioy

Instagram, Twitter @tanjamariia

Tanja Holmberg