5 syytä hypätä pilven kyytiin

Tehdään yksi asia selväksi: pilvi ei ole vain tuotantomalli tai ostomekanismi. Pilvi on tietojenkäsittelyn tulevaisuus, joka on täällä jo tänään. Osa yrityksistä on ”born-to-cloud”, mutta toisten on tehtävä hieman enemmän töitä saadakseen valjastettua uudenlaisen toimintamallin edut itselleen sopivalla tavalla. Eivätkä pilvet muuta vain sen hyödyntäjiä. Myös tarjoajapuolen on tehtävä töitä, jotta pysytään se kuuluisa askel edellä kilpailussa. Me otimme linjaksi tarjota yrityksen palveluna: IBM as a service on lausuttu ääneen ja muutosta tehdään vauhdilla.

Pesäeroa liiketoiminnan ja IT:n välillä ei voi tehdä pilviasiassakaan. Jos joku vielä empii seuraavaa askelta pilvien päällä, tässä uskonvahvistusta.

IBM:n syksyllä 2013 tekemässä tutkimuksessa tarkasteltiin yli 800 yritystä ja heidän tapojaan käyttää pilveä liiketoiminnassaan. Tutkimus osoittaa, että syyt käyttää pilveä ovat entistä enemmän liiketoimintalähtöisiä kuin pelkästään IT-ratkaisuja.

Lue tästä 5 merkittävintä syytä, miksi pilven kyytiin kannattaa hypätä ennemmin kuin myöhemmin:

1. Pilvi tarjoaa näkyvyyttä ja näkemyksiä liiketoimintaan analytiikan avulla

Pilvi mahdollistaa big datan hallinnoinnin ja hyödyntämisen ennennäkemättömällä tavalla. Parempi näkyvyys omaan liiketoimintaan sekä dataan perustuvat näkemykset liiketoimintapäätösten tukena ovat kriittisiä nykypäivän menestyjälle. Pilven avulla laaja määrä dataa on mahdollista jakaa saumattomasti eri sovellusten ja liiketoimintayksiköiden välillä. Data ei enää kuulu vain tietyille siiloille, mikä parantaa yrityksen analytiikkamahdollisuuksia läpi liiketoimintarajojen.

2. Pilvi tekee yhteistyöstä helppoa

Jos IT-palvelut ja sovellukset ovat pilvessä, voi niitä käyttää missä tahansa laitteesta riippumatta. Tämä puolestaan helpottaa eri toimintojen, liiketoiminta-alueiden ja jopa ekosysteemien välistä yhteistyötä – niin oikeiden osaajien löytämisessä, parhaiden käytäntöjen jakamisessa kuin järjestelmäintegraatiossakin. Oli kyse kansainvälisen organisaation liiketoiminnan kehittämisestä tai laajan yhteistyöverkoston yhteishankkeista, pilvi parantaa integraatiota ja tehostaa työn tekemistä.

3. Pilvi tukee erilaisia liiketoiminnan tarpeita

IT ei ole vain liiketoiminnan tukitoiminto, vaan ennemminkin liiketoiminnan kehityksen ja uudistamisen mahdollistaja. Pilveen on helppo viedä viestintätyökalut, datan varastointi sekä liiketoimintaa tukevat ohjelmistot. Tehokasta, joustavaa ja saatavilla missä tahansa paikasta riippumatta.

4. Pilvi tarjoaa kapasiteetin uusien tuotteiden ja palveluiden nopeaan kehitykseen

Onko sinulla uusi tuote tai palvelu, jota haluaisit testata, mutta IT-osasto sanoo, että IT-infranne ei mahdollista sitä – tai se on vähintäänkin liian kallista? Onko esteenä uusien liiketoimintamallien puuttuminen tai hankalat prosessit? Pilvi tarjoaa joustavasti kapasiteettia, joiden avulla voi nopealla aikataululla tehdä tuote- ja palvelukehitystä ilman raskaan perinteisen IT-infran kustannuksia. Pilvi mahdollistaa myös täysin uusien tuotteiden ja palveluiden tarjoamisen asiakkaille sosiaalisten verkostojen kautta.

5. Pilvi parantaa tuloksia

IBM:n tutkimuksen mukaan pilven myötä IT-kustannukset pienenevät (25 prosentilla yrityksistä), työtavat tehostuvat (55 prosentilla) ja työntekijöiden liikkuvuus paranee (49 prosentilla), mikä nostaa yleisesti työn tuottavuutta.

Kuulostaa mielestäni melko hyvältä. Mitä syitä sinulla on käyttää pilveä?

IBM_5_reasons_to_use_cloud

Antti Partanen