Digitalisti on APItalisti

”API on tänä päivänä sama kuin websivu 1990-luvun lopussa.”

Tämä on paljon käytetty lause kuvaamaan käynnissä olevaa API-talouden nousua. Maailmalla API-talouden pioneereja ovat mm Amazon, Twitter ja Netflix. Lähes jokaisella uudella startupilla on API. Kun suomalaiselta yritykseltä kysyy API:sta, tyypillisin vastaus on: ”Mikä on API?”

API on lyhenne sanoista Application Programming Interface. Yksinkertaistaen API on rajapinta, minkä kautta tietokoneohjelmat kommunikoivat toistensa kanssa. Tänä päivänä API tarkoittaa usein web API:a, eli rajapintaa websovellusten välillä. API-taloudessa älykkäät yritykset avaavat rajapintoja omiin tuotteisiin ja palveluihin ja houkuttelevat muita yrityksiä innovoimaan heidän tuotteiden ja palveluiden päälle.

Tämä mahdollistaa oman ekosysteemin luomisen ja ennen kaikkea skaalaamisen, ’ulkoistamalla’ innovointia oman talon seinien ulkopuolelle. Lienee sanomattakin selvää, että kukaan itseään kunnioittava digitalisti ei luule, että parhaat innovaatiot syntyvät oman yrityksen sisällä.

Digitalisti on APItalisti, joka haistaa tulevan API-talouden liiketoimintamahdollisuudet.

Suomessa APItalisteja on harvassa, mutta määrä on onneksi kasvussa. Viime kesänä syntyi aktiivien toimesta APIsuomi.fi yhteisö, johon kannattaa tutustua. Muutama yritys on myös aktivoitunut APIen alueella. KONE julkisti Slushin yhteydessä KONE API Challenge kilpailun, jonka avulla he etsivät parhaita innovaatioita hissien ja muiden tuotteidensa rajapintojen käyttöön.

Konecranes järjesti muutama viikko sitten IndustryHack hackathonin, jossa viikonlopun aikana kymmenet osallistujat innovoivat uusia ratkaisuja oikeaan nosturiin, jonka rajapinnat Konecreanes oli avannut osallistujille. Nordea järjesti marraskuussa Suomi vs Ruotsi Innovation Challengen, jossa yhteensä 150 osallistujaa rakensi uusia sovelluksia Nordean avaaman datan ja APIen päälle.

API:t ovat digitalisaation tärkeimpiä rakennuspalikoita.

API-talous tarjoaakin digitalisteille loistavan mahdollisuuden sankaritekoihin oman organisaation sisällä. Jos yrityksellänne ei ole vielä API:a, niin viimeistään nyt on aika kääriä hihat.

Kirjoitus on alun perin julkaistu Digitalist Network–sivustolla. Suoraan kirjoitukseen pääset tästä.

Ville Peltola

Innovaatiojohtaja, IBM