Kolme askelta kohti älykästä muutosta

En ole koskaan lukenut yhtään ”Viisi tapaa tehokkuuteen/onneen/vaurauteen …” tyyppistä kirjaa. Ei vain ole kiinnostanut. Sen sijaan olen tehnyt yli 20 vuotta työtä, jonka pääasiallinen tarkoitus on ollut saavuttaa omat ja organisaation päämäärät vaikuttamalla jonkun toisen toimintaan – käytännössä myymistä ja johtamista. Tältä pohjalta katson olevani pätevöitynyt julkaisemaan omat ”kolme askelta …” tyyppiset teesini:

1. Ole läsnä.

Kuka ei ole istunut palavereissa joiden osanottajat näpyttävät läppäriä, tablettia, kännykkää – ja ovat samalla osallistuvinaan aktiivisesti palaveriin? Tai no, useimmat eivät edes vaivaudu näyttelemään olevansa läsnä. Entä oletko keskustellut pomon kanssa, jonka ajatukset ovat selvästi syvällä paljon tärkeämmissä strategisissa kysymyksissä? Ehkä olet itse ollut tällaisen pomon roolissa – lähtisi nyt jo tuosta höpöttämästä että voisin taas syventyä tähän exceliin.

Toisaalta monien meistä empiiriset kokemukset osoittavat että vaikuttavimmat tapaamisemme ovat olleet sellaisten henkilöiden kanssa, jotka ovat tuntuneet syventyvän vain ja ainoastaan vastapuoleen ja kyseiseen hetkeen. Ikään kuin maailmassa ei juuri nyt olisi ketään tärkeämpää ja kiinnostavampaa henkilöä kuin sinä. Muistelet ehkä tällaisen henkilön kanssa käytyä keskustelua vielä vuosien jälkeenkin. Olitko siis oikeasti tuolla hetkellä hänen agendansa ykkösprioriteetti? Useimmissa tapauksissa todennäköisesti et, mutta tällä henkilöllä on vain ollut synnynnäinen tai tietoisesti harjoiteltu taito olla läsnä. Kannattaa kokeilla – ei maksa mitään ja toimi takuuvarmasti.

2. Vaihda näkökulmaa

Oletko jäänkylmä analyytikko, kyynikkojen kuningas joka löytää heikon kohdan mistä tahansa suunnitelmasta ja pystyy aukottomasti osoittamaan että se ei tule ikinä toimimaan? Vai oletko pikemminkin salamannopean toiminnan mies tai nainen – luuri käteen ja höpötys päälle, kumia katuun ja asiakkaan oven taakse, hommat halki poikki ja pinoon ennen kuin muut edes ehtivät tajuamaan mistä on kysymys?

Älä huolestu, molempia oikeasti tarvitaan. Tässä mielenkiintoinen harjoitus. Riippuen siitä kumpaan laitaan luontainen käyttäytymismallisi on kallellaan, tee tietoinen päätös toimia viikon ajan juuri päinvastoin kuin tekisit normaalisti (muuten, jos olet tasan siltä väliltä, olet todennäköisesti oikealla polulla). Jos olet aina ollut myyjä kokeile joskus työelämässä miltä tuntuu ostaa jotain. Jos olet aina ollut ostavalla puolella, käypä myymässä jotain. Pointti on se, että vaihtamalla näkökulmaa, oppii monesti paljon myös itsestään, omista toimintamalleistaan ja pystyy objektiivisemmin miettimään missä kohtaa voisi vielä olla parantamisen varaa.

3. Valitse prioriteettisi

Työelämä, niinkuin elämä yleensäkin, kiteytyy parhaiden vaihtoehtojen valitsemiseen. Työelämässä kuitenkin on tärkeää miettiä haetko vaihtoehtoa joka on paras asiakkaan, organisaatiosi vai itsesi kannalta. Aina nämä näkökulmat eivät nimittäin kohtaa. Olen nähnyt epäonnistumisia monissa sellaisissa hankkeissa joita on ohjannut yksilön oman edun tavoitteleminen ohi asiakkaiden (sisäisten tai ulkoisten) ja oman organisaation etujen.

Tällaisiin hankkeisiin olen törmännyt erilaisissa organisaatiossa, myyvällä ja ostavalla puolella, yksityisellä ja julkisella sektorilla. Onko oman edun tavoitteleminen siis pahasta? Varmastikaan kaiken kaikkiaan ei, mutta mielestäni se ei työelämässä saa ohittaa tai olla ristiriidassa asiakkaan ja oman organisaatiosi etujen kanssa.

Ihan vastaavasti kuin perhe-elämässä ei yleensä katsota hyvällä isää tai äitiä joka aina asettaa oman etunsa lastensa ja puolisonsa etujen edelle.

Jos nyt sattumoisin olet itseesi ja elämääsi 100% tyytyväinen miljonääri, joka on saavuttanut unelmansa joka käänteessä systemaattisesti omaa etuaan tavoittelemalla, saatat olla tästä teesistä jyrkästi eri mieltä ja voimme mieluusti keskustella asiasta. Saattaisin ehkä edelliseen kohtaan viitaten oppia jotain uutta näkökulmastasi. Siihen asti mottoni työelämässä on kuitenkin vanha tuttu: client first, company second, myself third.

Lupaan että näitä kolmea teesiä noudattamalla voit muuttua älykkäämmäksi, paremmaksi, onnellisemmaksi, tehokkaammaksi, suositummaksi, menestyvämmäksi (ruksaa mieleisesi).

Steve Earlen vanhaa Snake Oil kappaletta lainaten: ”If you believe this, we’re gonna get along just fine”.

Miikka Kiiski

Teollisuussektorin asiakkuusjohtaja, IBM