Kun vapaa-aika ja työvälineet kohtasivat

Olipa vanha hyvä aika, jolloin puhelimet – myös matkapuhelimet – olivat vain puhelimia. Mutta kuten tiedämme, matkapuhelimet ovat nykyään itseasiassa tietokoneita, joilla voi myös soittaa. Matkapuhelimiin saatavilla olevien sovellusten määrä on moninkertaistunut, ja halusimme tai emme, yhä useampi käyttää samaa puhelinta sekä yksityis- että työasioihin. Ovathan työnteon ja vapaa-ajan rajat menneet monilla meistä sekaisin jo aikapäivää sitten.

Kun joku vuosi sitten kohkattiin yleistyvästä BYOD-trendistä, päähuolenaihe oli päätelaitehallinnassa ja yritysten tietojärjestelmän pääsynhallinnassa – aiheita, jotka ovat toki edelleen ajankohtaisia. Uusia tummia pilviä on kuitenkin jo taivaalla. Sovelluksia ladataan erilaisista sovelluskaupoista, eikä tietoturvasta voi olla aina täysin varma. Tutkimukset ovat paljastaneet erilaisten sosiaalisten sovellusten, kuten esimerkiksi deittisovellusten, haavoittuvuuden. Lisähuolia tuovat kolmansien osapuolten pilvipalveluiden, usein ilmaisten, käyttö. Kukapa meistä ei tallentaisi esimerkiksi valokuviaan pilveen varmuuskopiointia varten tai jakaakseen ystävilleen. Kukapa ei käyttäisi yksityissähköpostiin palveluntarjoajan sähköpostiohjelmia sillä samaisella kännykällä tai tablettilaitteella, jolla työasioitakin hoidetaan. Ja käsi sydämelle. Montako salasanaa ja PIN-koodia meillä on? Olemmeko mukavuudenhaluisia vai suorastaan laiskoja ja käytämme suosituksille kintaalla viitaten samoja käyttäjätunnuksia ja salasanoja? Sangen inhimillistä.

Yksinkertaisinta olisi ongelman kieltäminen ja tiukan ohjeistuksen jakaminen työntekijöille, mutta se lienee epärealistista. Ihmisten käyttäytymisen ymmärtämisestä onkin tullut yhä tärkeämpi tekijä tietoturva-arkkitehtuuria suunniteltaessa. Tätä alati kasvavaa ongelmaa helpottaaksemme julkistimme äskettäin IBM Cloud Security Enforcer -ratkaisun, jolla autamme yrityksiä takaamaan henkilökohtaisten pilvisovellusten turvallisen käytön. Näin yritykset pystyvät havaitsemaan työntekijöiden käyttämät omat pilvisovellukset verkkoympäristössään, varmistamaan niiden turvallisen käytön ja hallitsemaan sovellusten kautta jaettavaa yritystoimintaan liittyvää dataa. Katso videolta, kuinka työntekijät voivat tietoturvallisesti käyttää sovelluksia niin kuin haluavat, myös mobiilisti.

Tero Rauhala

Markkinointijohtaja, tietoturvaratkaisut, IBM