Mitä kuuluu, SoftLayer?

Heinäkuussa juotiin kakkukahveja Softlayerin kanssa. Oli kulunut vuosi kun IBM osti SoftLayerin ja töitä on tehty kovasti. Olen aiemmin kertonut SoftLayerin perusominaisuuksista ja siitä, miksi se on paras pilviratkaisu. Tämä vuoden takainen ostos ei ole suinkaan levännyt laakereillaan, vaan on ahkerasti laajentunut ympäri maailmaa, tuonut pilveen uusia ominaisuuksia ja palvelee entistä suurempaa joukko myös pohjoismaisia asiakkaita. Näin syksyn alettua onkin hyvä aika kysellä: Mitä kuuluu, SoftLayer?

Kuten sanottu, SoftLayer laajentuu jatkuvasti kaukaisimpiinkin maailman kolkkiin. Tavoitteemme on avata vielä tänäkin vuonna maailmalla lisää konesaleja niin, että vuoden loppuun mennessä niitä on jo 40. Miksikö? Siksi että asiakkaamme voisivat ottaa yhteyttä konesaliin missä tahansa päin maailmaa omilla laitteillaan ja saada käyttöönsä kaiken sen pilvikapasiteetin, jota SoftLayer tarjoaa.

Maailmanympärysmatka on siis alkanut. Tällä hetkellä SoftLayerin Euroopan suurin data center on Amsterdamissa. Lontoon vastaava aukesi helteisessä heinäkuussa ja Toronton ja Hong Kongin kanssa  matka jatkuu vielä moneen muuhun uutuuskohteeseen. Verkoston kasvattamisen lisäksi myös IBM:n omia järjestelmiä pyörii SoftLayerin päällä. Esimerkiksi BlueMix ja PureApplication sekä juuri julkistettu Watson Analytics.

Yksi pilvi kiitos!

Softlayerissa on mielestäni pohjimmiltaan kyse siitä, että kaikki teknologia maailmasta saadaan lopulta standardoitua ja automatisoitua niin, että se olisi kaikille käytettävissä. Tarkoitus on, että ostetaan tarpeen mukaan juuri sitä, mitä halutaan ja milloin halutaan. Niin kuin baarissa!

Joustavuus on monille yrityksille kaiken a ja o. Aina ei voida tietää, missä servereitä tai kapasiteettia voidaan tarvita. Kuormaa täytyy siis pystyä tasapainottamaan ilman, että ihminen koskee siihen. Tällöin yritys voi kytkeytyä keskukseen ja käyttää verkkoa, kuin omaansa.

Miksi tämä on sitten tärkeää? Koska asiakkaamme ovat ympäri maailmaa ja tarvitsevat palveluita joustavasti, missä ikinä liikkuvatkin.  Ja hienointa on, että tämä ”baari” palvelee jokaista asiakasta kellon ympäri tuntipohjaisella hinnastolla. Monet yritykset ovat tämän jo hoksanneet ja perhe kasvaa koko ajan.

Kerronpa esimerkin yhdestä suomalaisesta asiakkaasta. Vaadin on sovelluskehityksen alan yritys, joka tarjoaa avoimen kehitysalustan devaajille ympäri maailman. Heillä alustaa pyörittämässä on juurikin SoftLayer. Ratkaisun avulla he voivat jatkaa joustavasti työtään auttaen kehittäjiä luomaan jotain ainutlaatuista ja arvokasta.

Mitä, missä, milloin?

Let’s face it: Kukaan ei halua laittaa tietojaan vain johonkin. Minä haluan tietää, missä minun datani on, kuka siihen koskee ja milloin. SoftLayer voi kertoa, missä ihmisten ja yritysten data sijaitsee – kuka teki ja mitä teki. Tähän kun lisätään uniikit tietoruva ominaisuudet, voidaankin monessa kohtaa todeta että  pilveen siirtymällä parannettiin yrityksen tietoturvatasoa.

Vuodessa on saatu paljon aikaan. Softlayer on entistä tehokkaampi, turvallisempi ja lähempänä sinun liiketoiminta-alueitasi. Ota se käyttöön tänään ja ylläty positiivisesti!

Antti Partanen

Myyntijohtaja, IBM Global Technology Services