Miten lisätä vauhtia tallennukseen?

Minulle yksi IBM:n tyyppisessä yrityksessä työskentelyn parhaista puolista on se, että se on todella kansainvälinen organisaatio, jossa on asiantuntijoita kaikista ilmansuunnista. Näin kirjavan työympäristön ansiosta kuulen satoja eri englannin aksentteja kommunikoidessani eri puolilla maailmaa olevien ihmisten kanssa. Myös kanssani puhuvien ihmisten on ymmärrettävä omaa aksenttiani. Tiedäthän, sitä kuuluisaa ”rallienglantia”. On sanottu, että suomi on englanninkielisille ihmisille yksi vaikeimmista kielistä oppia, sillä se ei ole sukua latinalle eikä germaanisille kielille. Pääasiassa tämän taustan takia syntyi suomalainen käsite ”rallienglanti”.

Suomalaisilla moottoriurheilusankareilla on pitkä perinne: olemme menestyneet eri luokissa, mutta etenkin rallissa ja Formula 1 -sarjassa. Kun seuraavan kerran selailet satunnaisia videoita, kirjoitapa hakusanaksi Marcus Grönholm, Mika Häkkinen tai Kimi Räikkönen. He ovat uskomattoman taitavia ratin takana, mutta haastatteluvideot ovat kaikkein hauskimpia. En selitä enempää; katso muutama pätkä itse, niin ymmärrät kyllä, mitä ”rallienglanti” on.

Jos saat joskus mahdollisuuden istua ralliautoon ammattikuskin kanssa, tilaisuus kannattaa käyttää. Ralliauton nopeus on nimittäin asia, jota ei voi kuvitella ennen kuin itse kokee sen. Sain tällaisen mahdollisuuden suljetulla radalla, joka on ainoa paikka Etelä-Suomessa, jossa voi harjoitella WRC-ralliautoilla (rallin MM-sarja). Sain kokea sen hullun tunteen, kun auto kulkee yli satasta eikä ole aavistustakaan siitä, mitä edessäsi on seuraavan mäen jälkeen: jatkuuko tie suoraan vai kääntyykö se vasemmalle tai oikealle (onneksi kuljettaja tiesi…). Kokemusta on vaikea selittää, joten jos siihen on mahdollisuus, kehotan tarttumaan hetkeen!

Vastaavasti olen tavannut tusinoittain asiakkaita ja selittänyt heille, kuinka nopea IBM FlashSystem voi olla ja miten se voi vaikuttaa sovellusten kokonaissuorituskykyyn. Valkotaulut ja esittelyt eivät kuitenkaan tee oikeutta IBM FlashSystemille. Pelkästä esittelystä saattaa tulla käsitys, että kyseessä on vain yksi SSD-tallennusjärjestelmä muiden joukossa. Se on kuitenkin kaukana kilpailevien tuotteiden edellä, ja sillä voi olla ällistyttäviä vaikutuksia sovellukseesi. Tämä on koettava itse.

Useimmat nykyiset IBM Spectrum Virtualize -asiakkaat (SVC & Storwize) voivat testata järjestelmää ilman riskejä ja käyttökatkoksia vDisk-kahdennustoiminnon avulla. Asiakkaille, joilla ei ole SVC:tä tai Storwizea, on muita vaihtoehtoja IBM FlashSystemin testaamiseen, mutta suosittelen aina testaamaan sitä omilla tiedoilla, jos se on mahdollista. Älä luota pelkkiin markkinointilukuihin äläkä keinotekoisiin testaustyökaluihin.

Jos haluat FlashSystem-demoyksikön testattavaksi, ota yhteyttä minuun tai paikalliseen IBM-edustajaasi, niin selvitämme yksityiskohdat yhdessä.

Näin voit luopua vanhasta tavasta rakentaa tallennusjärjestelmiä ja painaa kaasun jälleen pohjaan tallennuksen osalta.

Pekko Päivärinta

Tallennusratkaisujen myyntipäällikkö, Pohjoismaat, IBM