Ovatko suomalaiset kateellisia työpaikoilla?

Nimeni on Anna, ja olen kadehtija

Tai olin. Voin myöntää olleeni nuorempana todella kateellinen. Olin keskiverto-oppilaana kansainvälisessä lukiossa, jossa minua ympäröivät maakunnan samalle linjalle hakeutuneet luokkansa priimukset. Yhtenä päivänä tapahtui ihme, sain kympin ainoana luokassa ainekirjoituksessa. Olin valmis ottamaan tilanteesta kaiken irti, kun huomasin, että minua kohtasivatkin iloiset katseet.

Muut olivatkin onnellisia puolestani, ja halusivat oppia, kuinka olin onnistunut. Koin elämäni ahaa-elämyksen. Kun iloitsee omien onnistumisten lisäksi muiden onnistumisista saavuttaa vähintään kaksi asiaa: 1) saa olla useammin onnellinen ja 2) kaikkien onnistuminen voidaan kääntää kaikkien eduksi.

No olin silti luonteeltani kateellinen, joten tein itselleni ohjelman: joka kerta kun tunnen kateuden piston rinnassani, kehun kateuden aiheuttajaa – vaikka harmin kyyneleet kurkussa. Siedätyshoito tehosi nopeasti. Muutuin ihmisenä ja numeroni paranivat pysyvästi.

Minusta tuli vuosien saatossa kyräilijän sijaan tsemppari. Koen, että tämä pieni lukioaikainen kokeiluni on muuttanut minua perusteellisesti. Uskon, että muut pysyvät samaan. Tarinassa on työelämään sovellettava opetus.

Kateellisesta kyräilystä yhdessä menestymisen kulttuuriin

Suomalaisten yhtenä perusominaisuutena pidetään kateutta. Ilman tieteellistä todistusaineistoakin oletan, että väitteessä on totuuden hippunen.

Miten kateus näkyy ja vaikuttaa työpaikoilla? Kateus voi ilmetä monin tavoin. Tietoja pimitetään omaksi eduksi, onnistumisista ei kehuta, toisen onnistumiset ulkoistetaan tai niitä vähätellään. Tällaisessa yrityksessä jokunen henkilö saattaa aika ajoin onnistua, mutta onko yritys menestynyt, kuuluvatko sen työntekijät menestyneeseen tiimiin ja oppivatko he toistensa menestyksestä? Saadaanko onnistumiset monistettua?

Yrityksen tunnistettua näitä tai muita kateuden tunnusmerkkejä, voidaan tehdä helppo ohjelma kateuden kitkemiseksi. Nykyteknologia tarjoaa siihen oivallisia välineitä. Voidaan toteuttaa jotain seuraavista:

1. Kannustetaan kehumisen kulttuuriin yrityksen sosiaalisessa alustassa – tykätään ja yhdytään kehuun porukalla
  2. Kysytään: miten teit sen?
  3. Jaetaan oman menestyksen resepti yrityksen sosiaalisessa työkalussa kaikkien nähtäväksi
  4. Jaetaan parhaat tiedonlähteet, esitykset ja työniksit julkisesti – tiedon pimittäminen ei ole positiivista erottumista

Tärkeää menestymisen kulttuurin luomisessa on, että menestymisestä iloitaan ja epäonnistumisesta opitaan – ei lähdetä etsimään syyllisiä. Voimme kiivetä korkeammalle ponnistelemalla yhdessä sen sijaan, että poljemme toisiamme alas. Eikä kilpailukaan ole pahasta, kunhan se ei aiheuta kyräilyä ja kateellista kampitusta. 1+1 voi olla 3.

Anna Koivunen

Kollaboraatioratkaisujen asiantuntija, IBM