Tietoturvarikosta epäilevän yrityksen ei tarvitse jäädä yksin

Nykymaailmassa yritykset kohtaavat erilaisia uhkia ja riskejä liiketoiminnassaan. Esimerkiksi omaisuus ja henkilöstö ovat tuttua vakuutettavaa, jonka riskit tunnetaan. On myös olemassa tavallisuudesta poikkeavia riskejä: ilmastonmuutoksen aiheuttamia sääilmiöitä, poliittisia ja taloudellisia kriisejä sekä lukuisia muita ilmiöitä, joita ei välttämättä edes havahduta ajattelemaan ennen kuin housut ovat niin sanotusti nilkoissa.

Globaali riski, joka uhkaa sekä ketä tahansa henkilöä että yrityksiä ja muita organisaatioita, on hurjaa vauhtia yleistyvä tietoturvarikollisuus. Esimerkiksi pankin järjestelmien kaatuessa sekä pankki että sen henkilö- ja yritysasiakkaat kärsivät. Toiminta seisahtuu ja asiakaspalveluun ohjautuu ikävänsävyisiä puheluita varsin ymmärrettävästä syystä. Kaikkia harmittaa.

Vahingon sattuessa tapahtunutta ei voi tietenkään kumittaa pois. Aikaa ei voi kääntää taaksepäin. Tietoturvarikoksen riskiä voi vähentää pitämällä huolen siitä, että palomuurit ja muut tietoturvaa lisäävät systeemit ovat ajan tasalla.

Monet pk-yritykset ovat yhden tai muutaman ihmisen työllistäviä yrityksiä, joiden taloudellinen menetys saattaa olla liiketoiminnalle fataali, jos tietokoneet ja järjestelmät eivät toimi tai tärkeät asiakastiedot valuvat sellaisiin käsiin, joihin ne eivät saisi päätyä. Mitä pienyrittäjä voi tällöin tehdä?

Yrityksille taloudelliset vaikutukset voivat olla suuria, ja niihin voi nyt varautua. Lanseerasimme kaikissa Pohjoismaissa tietoturvavakuutuksen, joka on räätälöity yritysten tarpeisiin. Jos tietomurto tapahtuu, vakuutus kattaa tietoverkkorikoksen aiheuttamia kuluja ja vahinkoja.

Teemme tiivistä yhteistyötä IBM:n kanssa, joka auttaa tietoturvavakuutuksen ottaneita asiakkaitamme silloin, kun tietoturvarikosta epäillään. Toiminnan keskeytyminen ja muut vahingot tietomurron seurauksena ovat varmasti shokki, mutta vakuutus tuo mielenrauhaa. Kaikki järjestyy, vaikka huono tuuri osuisikin kohdalle.

Jens Jensen

Johtaja, Yritysasiakkaat-liiketoiminta, If