Tulevaisuuden tallennuksesta

Lokakuussa vietettiin Paluu tulevaisuuteen -päivää ja tulevaisuuden ennustuksia puitiin kiihkolla. Mutta miltä näyttääkään tulevaisuus tallennuksen osalta? Tallennuksessa ei ole enää kyse vain tietojen talteen laittamisesta ja suojauksesta. Ennemminkin on kyse siitä, että annetaan työntekijöiden, asiakkaiden ja kumppanien käyttää tietoja silloin, kun he niitä tarvitsevat ja heille tarpeellisella nopeudella. Tulevaisuudessa useimpien toimialojen tärkein menestystekijä saattaa hyvinkin olla se, että yrityksessä osataan antaa oikeille henkilöille käyttöoikeus oikeisiin tietoihin. Lyhyesti ja ytimekkäästi haluaisin todeta, että tulevaisuuden tallennus perustuu älykkäisiin ohjelmistoihin ja Flash-teknologiaan. Keskustelin aiheesta myös kollegani Brian Rasmussenin kanssa ja tässä alla hänen ajatuksiaan keskustelumme tiimoilta.

---------------------------------------------------------------------------

Uskoakseni tästä trendistä on nähty vasta pientä alkusoittoa. Esineiden Internetin (IoT) laajentumisen sekä jatkuvasti lisää ja nopeampaa tallennusta edellyttävän liiketoiminta-analytiikan ja kognitiivisen tietojenkäsittelyn kiihtyvän käytön vuoksi tämä muutos on meneillään jo nyt – tässä ja tänään. Päivä päivältä vauhti vain kiihtyy. Muutosten mittavuuden vuoksi tallennukseen on sovellettava ohjelmisto-ohjattuun tallennukseen (Software Defined Storage) perustuvaa lähestymistapaa, sillä nykypäivän tietovirrat kasvavat pian järviksi ja ennen pitkää valtameriksi. Asiakkaiden haasteita tulevaisuudessa ovat tietojen hyödyntämisen joustavuus, hallinta ja tehokkuus. IBM:llä ratkaisu tunnetaan nimellä IBM Spectrum Storage.

Lokakuussa pidetyssä pohjoismaisessa Storage Talk -verkkoseminaarissa puhunut IDC:n Nick Sundby tarttui näihin muuttuvan maailman haasteisiin ja korosti sitä, miten muutos vauhdittaa ohjelmisto-ohjattujen tallennusratkaisujen tarvetta. Hänen mukaansa hallinnan, automatisoinnin ja skaalattavuuden helppoudesta sekä mahdollisuudesta luoda hybridiratkaisuja ja erittäin pitkälle sulautettuja ratkaisuja on tullut nykyään yhä tärkeämpiä tallennusratkaisuja hankittaessa.

IBM on investoinut miljardeja dollareita Flash-teknologiaan ja ohjelmisto-ohjattujen tallennusratkaisujen tutkimus- ja kehitystyöhön. Lisäksi IBM hiljattain ilmoitti panostavansa ohjelmisto-ohjattuun tallennukseen edelleen lisää. Kun nämä seikat yhdistetään olemassa olevien Spectrum- ja Flash-asiakkaiden jatkuviin kehuihin tuotteiden erinomaisuudesta, voidaan varmaankin olla yhtä mieltä siitä, että IBM on oikealla tiellä ja että sen kannattaa jatkaa samaan malliin.

Olen tyytyväinen nähdessäni, kuinka olemme onnistuneet tuottamaan asiakkaillemme todellista liikearvoa kehittämällä IBM tallennustekniikoiden avulla hallittavuutta, tietojen hyödyntämistä, käytettävyyttä ja nopeutta. Lisäksi olen iloinen siitä, että kuulun markkinoiden osaavimpaan tiimiin ja saan edustaa tallennustuotteiden vahvinta ja pisimmälle kehitettyä valikoimaa.

Brian RasmussenBusiness Unit Executive
Storage Nordic