Tulevaisuuden teknologia luodaan tänään

Big data on ollut ilmiönä pinnalla reilut puoli vuosikymmentä, mutta kuten monen muun teknologian kanssa, siitä on puhuttu tutkijoiden keskuudessa jo pitkään, ja big datan tyyppisiä, räätälöityjä toteutuksia, on ollut olemassa jo parin vuosikymmenen ajan. Big dataan pätee sama kuin moneen muuhunkin teknologiaan: tutkimus liikkuu hyvin paljon käytännön sovelluksia edellä ja sitä mukaan, kun yritykset ja käyttäjät omaksuvat teknologian laajemmin, se arkipäiväistyy.

Muistan hyvin, kun kohottelin kulmiani jossain määrin epäuskoisena viitisentoista vuotta sitten, kun minulle esiteltiin tapaa ajaa Solarista, Windowsia ja reaaliaikakäyttöjärjestelmä VxWorksia samalla raudalla samaan aikaan. Virtualisointihan oli sinänsä ollut jo pitkään olemassa IBM-isokoneympäristössä, mutta kyllähän tuo aika villiltä kuulosti, hyvästä demosta huolimatta. No, tuosta on jo aikaa ja nykyään kaikenlainen virtualisointi on niin yleistä, ettei sitä tarvitse enää paljoa ihmetellä. Vastaavasti tiedon tallettamista tietokannoissa pystysuoraan (sarakemuotoon) vaakasuoran (rivipohjainen muoto) sijaan ja sen laittamista kompressoituna muistiin on tutkittu teknologiana jo parikymmentä vuotta sitten. Nykyään kyseinen teknologia on kuitenkin arkipäiväistynyt, sillä se on todettu helpoksi ja nopeaksi tavaksi raportoinnin ja analytiikan käytössä. Muita samanlaisia esimerkkejä riittää joka saralla, aina kännyköistä internetiin asti.

Teknologia on siis yleensä olemassa jo ennen kuin kukaan osaa sitä tehokkaasti hyödyntää. Näin on myös big datan laita. Sosiaalisen median ympäriltä löytyy paljon arkipäiväistyneitä sovelluksia, joissa big dataa hyödynnetään (mm. uutiset, Twitter, YouTube), mutta monilla uudemmilla alueilla riittää vielä paljon tehtävää. Muun muassa autot, hissit, nosturit, rakennukset, voimalaitosgeneraattorit, lentokoneet ja säälaitteistot keräävät dataa lukuisien antureiden kautta sekä asiakaspalveluiden puhelut ja sähköpostit kerätään erilaisiin tietovarastoihin. Näiden kaikkien voidaan sanoa sisältävän big dataa, ja ne sovellukset ja palvelut, jotka tuovat näistä arkipäiväämme jotain hyvää, ovat kovaa vauhtia kehitteillä.

IBM:n ja KONEen yhteistyö Internet of Things -alueella on hyvä esimerkki siitä, mihin big data voidaan parhaimmillaan valjastaa. Samanlaisia esimerkkejä löytyy koko ajan kasvava määrä myös mm. kaupan, teollisuuden ja julkishallinnon aloilta maailmalla. Tämän päivän ja lähiajan teknologioita big datan ja analytiikan alueilla on lukuisia ja pilvipalveluiden käyttö toteutusalustana lisääntyy myös hyvää vauhtia.

Jos haluaa luoda katseen pidemmälle tulevaisuuteen, niin tiedonhallinnan ja analytiikan tieteeseen ja sen arviointiin paneuduttiin viime viikolla Helsingissä järjestetyssä ICDE-konferenssissa, johon kokoontui viitisensataa alan parasta tutkijaa ympäri maailman. Tutkijat jakoivat seminaarissa ideoitaan, tutkimustuloksiaan ja tietämystään isojen datamäärien uusista algoritmeista, tietovarastoinnista ja tiedon louhinnasta. Tutkimuskohteet ja niihin liittyvät haasteet on useimmiten otettu tämän päivän reaalimaailmasta, joten big datan haasteet olivat konkreettisesti läsnä. IBM oli mukana sponsoroimassa tapahtumaa, jonka isäntäkaupunkina Helsinki näyttävästi toimi.

Jos tapahtuman agendaa lukee, niin monet siellä käsiteltävistä asioista kuulostavat luultavasti varsin monimutkaisilta ja teoreettisilta. Monet asiat tulevat myös jäämään ”pinnan alle”, eivätkä näy jokapäiväisessä elämässämme kovinkaan pian, jos ollenkaan. Välillä on kuitenkin mukava hypätä seuraamaan myös tulevaisuuteen tähtäävää teknologiakeskustelua, koska osa näistä asioista tulee taas kerran muuttamaan maailmaa – tulevaisuus on täällä tänään!

Kyösti Laiho

Euroopan myyntijohtaja, tietokantaratkaisut, IBM