Voiko muutosta hallita?

Joskus voimme päätyä ajattelemaan että jotenkin hallitsemme muutosta. Minä väitän toisin – muutos itsessään tapahtuu niin kuin se tapahtuu, mutta me voimme parhaimmillaan vaikuttaa sen suuntaan ja pyrkiä ottamaan siitä maksimaalisen ilon ja hyödyn irti.

Vuoden vaihde on ollut muutoksen ja uusien tuulien aikaa. Aloitin työskentelyn uudessa tiimissä uusien asiakkaiden ja uuden toimialan ja siihen liittyvien ratkaisuiden kanssa. Kyseessä on siis merkittävän kokoinen muutos monessakin eri mielessä – vaikka ajankin aamulla samaan parkkihalliin, otan kahvin samasta automaatista ja hinaudun suunnilleen samaan pulpettiin istumaan kuin ennenkin.

Olen luonnollisesti käyttänyt paljon aikaa uusiin asiakkaisiini tutustumiseen ja tavannut näin ollen koko joukon uusia ihmisiä viime viikkoina. Jos nyt joku teema tuntuu myös näissä keskusteluissa toistuvan, se on, yllätys, yllätys – muutos. Organisaatiot muuttuvat, markkinat muuttuvat, teknologia uudistuu. Toisinaan kuulee myös kommentteja kuten: ”Voi kun tämä muutos hetkeksi pysähtyisi että ehtisi tekemään jotain.” Ymmärrän hyvin että muutos on raskasta ja se voi olla myös turhauttavaa – vaikka itse olenkin sillä tavalla hurahtanut tyyppi, että lähes mikä tahansa muutos saa minut vain innostumaan lisää.

Pieni esimerkki muutoksen hallinnan historiasta: 1400-luvun lopulla läntisessä Euroopassa vallitsi ajatus että muslimien hallitseman Lähi-idän takana on suuri ja mahtava kristitty valtakunta jota johtaa myyttinen hahmo nimeltä Prester John. Portugalin ja Espanjan hallitsijat suunnittelivat luovansa yhteyden tähän mahtavaan kuninkaaseen voidakseen liittoutua hänen kanssaan, saartaa muslimit ja lopulta vallata Jerusalem takaisin kristityille. Toinen mutta sekundaarinen motiivi suunnata mielenkiinto Lähi-idän takaisiin maihin oli puhtaan kaupallinen. Koska muslimit hallitsivat Intiassa tuotettavien mausteiden kuljetusreittejä yhdessä Venetsian kauppiaiden kanssa, oli näiden äärimmäisen haluttujen hyödykkeiden hinta Länsi-Euroopassa kohonnut sietämättömän korkealle tasolle. Kuljetus uusia meritietä pitkin oli todella houkutteleva ja kustannustehokas vaihtoehto.

Niinpä Portugalin ja Espanjan hallitsijat ryhtyivät selvittämään mahdollisia reittejä luoda yhteys Prester Johnin valtakuntaan. Portugalilaiset merenkävijät etenivät pienillä karaveleillaan yhä pidemmälle etelään Afrikan rannikkoa pitkin ja Espanjan rahoittama retkikunta päätti löytää suoran meritien Intiaan (joka oli Afrikan ohella toinen potentiaalinen seutu mistä kuningas John saattaisi löytyä) purjehtimalla länteen.

Loppu onkin historiaa, joka aiheutti yhden suurimmista muutoksista Läntisessä maanpiirissä kautta aikojen – Vasco da Gama löysi meritien Intiaan ja Kristoffer Kolumbus löysi saaria, joiden kuvitteli olevan Intian länsirannikolla. Tästä alkoi kehityskulku, joka teki noista lounaisen Euroopan maista uskomattoman rikkaita ja vaikutusvaltaisia usean vuosisadan ajaksi.

Mitä luulette – toteutuiko muutoshankkeen alkuperäinen tavoite? Löytyikö Prester Johnin valtakunta? Eipä tietenkään, koska koko tarina oli vain urbaania legendaa. Eli alkuperäinen visio ja missio perustuivat puhtaaseen harhaan, mutta lopputulos oli tyrmäävän hyvä.

Hyvin suuniteltua ja johdettua muutosta? Tuskin, mutta homman pointti olikin että tilanteen edetessä ao. seikkailijat vain sopeutuivat muuttuneisiin olosuhteisiin ja ottivat niistä kaiken hyödyn irti. Esimerkiksi muutoshankkeen alulle panneen Portugalin kuninkaan rooli oli nykyajan business-jargonilla lähinnä ”enabloiva” – hän valitsi hommaan sellaisen projektipäällikön jonka tiesi pystyvän joustamaan ja muuttamaan strategiaansa tilanteen mukaan. Kannustusjärjestelmä oli myös melko selkeä – tulokset palkittiin korkeilla aatelisarvoilla ja rikkauksilla, epäonnistumisesta todennäköisin seuraus oli vapauden tai jopa hengen menetys.

Tarinan opetus? Muutosta ei välttämättä oikein voi hallita, mutta sen voi joskus käynnistää ja sen vaikutuksia voi hyvinkin ohjata omalla aktiivisella toiminnalla. Oleellista on ymmärtää, mitä tapahtuu, mitkä asiat ovat muuttumassa, miten ne vaikuttavat itseesi ja organisaatioosi ja miten voit omalla toiminnallasi maksimoida muutoksesta saatavan hyödyn.

Juuri nämä ovat muuten niitä asioita, joissa myös asiansa osaavien muutoksenhallinnan konsulttien apu saattaa olla kullan arvoista. He voivat auttaa jäsentämään ja tarkastelemaan muutosprosessia uudesta näkökulmasta, ohjaamaan organisaation toimintaa muutoksen myllerryksessä ja varmistamaan optimaalisen hyödyn ulosmittaamisen siitä.

Miikka Kiiski

Julkisen sektorin toimialajohtaja, IBM