IBM ja If tietoturvayhteistyöhön

Helsinki, Suomi - 16.3.2015: IBM Security (NYSE: IBM) on julkistanut yhteistyön Pohjoismaiden johtavan vahinkovakuuttajan, If Vahinkovakuutusyhtiö Oy:n, kanssa. Yhteistyö on osa Ifin uutta Tietoturvavakuutusta, joka on laatuaan ensimmäinen pohjoismaisen vakuutusyhtiön tarjoama yritysasiakkaille suunnattu tietoturvavakuutus. Vakuutus korvaa yritykseen kohdistuneen tietoverkkohyökkäyksen, kuten hakkeroinnin, viruksen, haitallisen koodin tai palvelunestohyökkäyksen aiheuttamia kuluja ja vahinkoja.

Tietoturvaloukkausten määrä ja yritysten järjestelmien haavoittuvuus ovat lisääntyneet yritysten ottaessa käyttöön erilaisia laitteita ja sovelluksia ja tarjotessa palvelujaan verkossa. Organisaatioista ulos kulkevan datan määrä kasvaa eksponentiaalisesti sen myötä, että yritykset kasvattavat yhteyksiä mobiililaitteiden ja pilvipalveluiden avulla. IBM:n vuonna 2014 tekemän Cyber Security Intelligence Index -analyysin mukaan eri yritysten tietoturvalaitteet ja –sovellukset havaitsivat vuonna 2013 yhteensä 91 miljoonaa tietoturvatapahtumaa, keskimäärin 1,7 miljoonaa viikossa per yritys. Ponemon Instituutin maailmanlaajuisen analyysin mukaan yksittäisen arkaluonteisen tai salassapidettävän tiedon menetyksen aiheuttama kustannus nousi yli 9 prosenttia - 136 dollarista vuonna 2013 145 dollariin vuonna 2014. Tietomurtojen aiheuttama kokonaiskustannus nousi keskimäärin 15 prosenttia ja oli 3,5 miljoonaa dollaria tietomurtoa kohden.

If ja IBM auttavat yrityksiä varautumaan ja suojaamaan toimintojaan kyberuhkia vastaan. Yhteistyössä kehitetty arviointitapa auttaa riskien ja vakuutuksenottajan yleisen tietoturvatilan selvittämisessä.

IBM:n tietoturva–asiantuntijat auttavat Ifin korvauskäsittelijöitä tietohyökkäyksen kohteeksi joutuneen yrityksen tilanteen arvioimisessa ja tarvittavien toimenpiteiden määrittelyssä. IBM on Ifin kumppani auttamaan asiakkaiden tietoturvatoimien ja –prosessien jatkokehityksessä tietoturvatapahtuman jälkeen.

“Palvelujen digitalisoituminen on johtanut vakuutusalan murrokseen, joka edellyttää uusia ratkaisuja yritysten liiketoimintojen suojaamiseksi. On tärkeää, että pystymme tarjoamaan asiakkaillemme turvallisuutta, kun riskit muuttuvat. On myös erittäin tärkeää niin meille kuin asiakkaillemmekin, että meillä on luotettava kumppani, jolla on osaamista ja ymmärrystä globaalista tietoturvatodellisuudesta sekä valmius reagoida välittömästi tietoturvan ollessa uhattuna”, sanoo If Suomen Yritysasiakkaat -liiketoiminnan johtaja Jens Jensen.

“Tietoisuus kyberuhkista lisääntyy jatkuvasti ja haluamme tarjota asiakkaillemme kattavan valikoiman asiantuntijuutta ja kyvykkyyttä tukeaksemme heitä kaikilla yritystietoturvan alueilla. Tarve suojautumiselle on sama kaikilla yrityksillä koosta riippumatta. Olemme erittäin tyytyväisiä, että voimme yhdessä Ifin kanssa olla luomassa uusia keinoja tietoturvauhkiin varautumiseksi”, sanoo IBM Suomen toimitusjohtaja Tuomo Haukkovaara.

if.fi/tietoturva
If lehdistötiedote: If tutki: Kolmasosa pk-yrityksistä pitää tietoturvarikosta todennäköisenä

Lisätiedot:
IBM
Pia Posio, viestintäjohtaja
puh. (09) 459 5900
ibmficom@fi.ibm.com

If Suomi
Jens Jensen, johtaja, Yritysasiakkaat-liiketoiminta
puh. (010) 514 5114
jens.jensen@if.fi

If
If vakuuttaa kaiken, mikä on elämässä arvokasta: ihmiset, eläimet, kodit, autot ja paljon muuta. Autamme myös yrityksiä turvaamaan toimintansa silloin, kun vahinko sattuu. 6 800 ammattitaitoista työntekijäämme huolehtivat, että 3,6 miljoonaa asiakastamme Pohjoismaissa ja Baltiassa saavat tarvitsemaansa apua ja oikeanlaista turvaa – jos jotain sattuisi tapahtumaan. If kuuluu Sampo-konserniin.
www.if.fi

If Twitterissä:
If Facebookissa:
www.facebook.com/ifvahinkovakuutusyhtio
Ifin Pientä pränttiä -blogi

IBM
IBM (NYSE: IBM) on maailmanlaajuinen innovaatioyritys, joka on ratkonut asiakkaidensa liiketoimintatarpeita teknologian avulla jo yli sadan vuoden ajan ja Suomessakin lähes 80 vuotta. IBM:n tietoturvaratkaisut ja tietoturvapalvelut tarjoavat organisaatioille kokonaisvaltaisen suojan ihmisille, datalle, sovelluksille ja infrastruktuurille. Ratkaisut kattavat muun muassa identiteetin- ja pääsynhallinnan, tiedon turvan ja tapahtumien hallinnan, tietokantojen ja sovellusten turvan, riskien- ja päätelaitehallinnan sekä suojan tunkeutumisilta. IBM operoi yhtä maailman laajimmista tietoturvan tutkimus- ja tuotekehitysryhmistä ja toteutusorganisaatioista. Lisätietoja IBM Security:sta: www.ibm.com/security, Twitterissä @IBMSecurity, IBM Security Intelligence –blogissa http://securityintelligence.com/

Lisätietoja IBM:stä (NYSE: IBM):
www.ibm.com/fi
IBM Finland Twitterissä:
IBM Finland Facebookissa:
www.facebook.com/ibmfinland