IBM julkaisi z13-suurkoneen vastaamaan mobiiliaikakauden haasteisiin

Helsinki, Suomi - 14.1.2015: IBM julkaisi uuden z13-suurkoneen, joka tarjoaa ennennäkemättömän skaalautuvuuden ja kustannustehokkuuden yhdistettynä reaaliaikaiseen salaukseen ja analytiikkaan. z13 -järjestelmässä yhdistyvät miljardin dollarin investointi, viiden vuoden kehitystyö, yli 500 uutta patentoitua ratkaisua ja yhteistyö yli 60 asiakkaan kanssa.

Mobiilisovellusten määrä ja niiden hyödyntäminen erilaisissa tilanteissa on kasvanut nopeasti. Suuntaus näkyy niin kuluttajien tottumuksissa kuin IT-ympäristöjen lisääntyneenä kuormituksena ja tietoturvahaasteina. Niin kutsutun ”starburst” -vaikutuksen mukaisesti jokainen yksittäinen mobiililaitteella tehty tapahtuma aiheuttaa neljästä sataan uutta tapahtumaa tietojärjestelmissä. Käyttäjät kuitenkin odottavat samanaikaisten tapahtumien toimivan saumattomasti ja nopeasti riippumatta siitä, kuka esimerkiksi ostotapahtumaan liittyvän palvelun tarjoaa, millä alustalla se toimii tai mikä taho tarjoaa rahoitusratkaisun. Palveluntarjoajan on pystyttävä vastaamaan näihin odotuksiin tai asiakkaat voivat hakeutua kilpailevien ratkaisuiden pariin.

Uuden z13 -järjestelmän ominaisuudet vastaavat mobiilin liiketoiminnan nopeaan kasvuun ja sen mukanaan tuomiin haasteisiin muun muassa seuraavasti:

• z13 kykenee ensimmäisenä järjestelmänä murskaamaan 2,5 miljardia tapahtumaa päivässä, joka vastaa sataa Kybermaanantain kaltaista tapahtumaa päivittäin vuoden jokaisena päivänä. Vuonna 2025 päivittäisiä mobiilitapahtumia arvioidaan olevan jo 40 biljoonaa.
  • Järjestelmää vauhdittaa maailman nopein suoritin, lisäksi siinä on edeltäjäänsä verrattuna 300 prosenttia enemmän muistia ja 100 prosenttia enemmän kaistaleveyttä nopeuttamaan mobiilitapahtumien analysointia.
  • Tehonsa ja sisäänrakennettujen analytiikkaominaisuuksien ansiosta z13 kykenee reaaliaikaiseen tapahtumien analysointiin ja tarjoamaan näkymän niihin kaikkiin. Esimerkiksi ennakoivan SPSS-analytiikkamallinnusratkaisun avulla yritykset voivat räätälöidä asiakasohjelmiaan yhä yksilöllisemmiksi ja reagoida asiakastilanteisiin nopeammin.
  • Reaaliaikainen tapahtumien analysointi ja tarkastelu mahdollistaa muun muassa reaaliaikaisen mobiilitapahtumien salauksen ja nopeat vasteajat, sekä tehokkaamman suojautumisen petoksia vastaan. ”Lennossa” tapahtuva analysointi on 17 kertaa nopeampaa vastaaviin kilpailijoihin nähden vain murto-osalla niiden kustannuksista. Järjestelmässä on hyödynnetty kaikkiaan 500 patenttia.

z13 soveltuu myös mainiosti pilviarkkitehtuuriympäristöksi skaalautuvuuden, luotettavuuden ja työkuormien käsittelykyvyn ansiosta. Parhaimmillaan sillä voidaan pyörittää jopa 8 000 virtuaalipalvelinta eli yli 50 virtuaalipalvelinta ydintä kohden. Tämä näkyy niin pienempinä ohjelmisto- kuin käyttökustannuksina. Strukturoimattoman datan analysointi onnistuu järjestelmässä sisäänrakennetun Hadoop-tuen ansiosta, ja useiden tiedon analysointia nopeuttavien teknologioiden ansiosta z13 soveltuu hyvin tietointensiivisten työkuormien käsittelyyn.

Laajempi englanninkielinen tiedote osoitteessa:
www.ibm.com/press/us/en/pressrelease/45808.wss

Press kit aiheesta osoitteessa:
www.ibm.com/press/us/en/presskit/32145.wss

IBM Smarter Planet -blogissa IBM:n Ross Maurin kirjoitus: ” Reinventing the Mainframe for the Mobile Era”

Infograafi ja kuvamateriaalia osoitteissa:
- Infographic - Mainframes Powering the Mobile App Economy
- Infographic - The Starburst Effect
- IBM Launches z13 Mainframe -- Most Powerful and Secure System Ever Built
- IBM's New z13 Mainframe Designed to Handle Billions of Transactions for the Mobile Economy

Videomateriaalia aiheeseen liittyen:
- IBM z Systems: The New Possible