Tiedote -

IBM rakentaa ensimmäiset kaupalliseen ja tieteelliseen käyttöön tarkoitetut kvanttitietokoneensa

CAMBRIDGE, MA – 7.3.2017: IBM julkisti kaupalliseen käyttöön tulevia IBM Q -kvanttitietokoneita ja niihin liittyviä palveluita koskevat suunnitelmansa. IBM tuo markkinoille ensimmäiset kaupalliset 50 kubitin IBM Q -kvanttitietokoneet ja -palvelut muutaman vuoden kuluessa. Ne tulevat saataville IBM Cloud -pilvialustan kautta.

Nykyiset Watsonin kaltaiset, perinteisillä järjestelmillä ajettavat, teknologiat auttavat nostamaan esiin valtaviin tietomääriin hautautuneet toistuvuudet ja merkityksellisen tiedon. Kvanttitietokoneet puolestaan auttavat löytämään ratkaisuja ongelmiin silloin, kun toistuvuuksia ei voida havaita tai kun tutkittava tietomäärä on liian suuri prosessoitavaksi tavallisella tietokoneella.

IBM Q -järjestelmät tulevat ratkaisemaan ongelmia, jotka ovat tällä hetkellä liian monimutkaisia ja laajoja tavallisten tietokoneiden käsiteltäväksi. IBM:n tavoitteena on kvanttilaskennan sovellusalueiden laajentaminen. Lupaavia kvanttilaskennan sovellusalueita on esimerkiksi kemian alalla. Tulevaisuudessa kvanttilaskentaa voidaan todennäköisesti hyödyntää niin lääke- ja materiaalitutkimuksessa, jakelu- ja logistiikkasuunnittelussa, finanssipalveluiden kehittämisessä, tekoälyn saralla kuin pilvipalveluiden tietoturvaratkaisuiden kehitystyössä.

Kehittäjille avattiin julkistuksen yhteydessä myös uusi ohjelmointirajapinta IBM Quantum Experience -pilviympäristössä. Rajapinnan avulla sovelluskehittäjät pääsevät rakentamaan yhteyksiä olemassa olevan viiden kubitin pilvipohjaisen kvanttitietokoneen ja perinteisten tietokoneiden välille ilman sen syvällisempää ymmärrystä kvanttifysiikasta. Täysi ohjelmistokehityspaketti julkaistaan tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla.

IBM Quantum Experiencen avulla kuka tahansa sovelluskehityksestä kiinnostunut voi testata millaisia innovaatioita kvanttiteknologia mahdollistaa. Käyttäjät voivat esimerkiksi ajaa ympäristössä algoritmejä, tehdä kokeita ja simulaatioita tai perehtyä kubittien toimintaan. Ympäristö pystyy uuden tulevan päivityksen myötä simuloimaan 5 kubitin prosessorin sijaan jopa 20 kubitin kvanttiprosessoria.

IBM uskoo, että yhteistyö kehittäjien, ohjelmoijien ja yliopistojen kanssa on tärkeää kvanttiteknologian kehittämisen kannalta.

Laajempi englanninkielinen tiedote osoitteessa:
www.ibm.com/press/us/en/pressrelease/51740.wss

Kuva- ja videomateriaalit osoitteissa:

Blogikirjoitukset aiheesta:

Lisätietoja IBM Q -kvanttitietokoneesta osoitteessa:
www.ibm.com/ibmq

Lisätiedot:
puh. (09) 459 5900
ibmficom(at)fi.ibm.com

Suomi elää älystä –blogi
www.alykassuomi.fi

Ellei edellä ole toisin mainittu: / Unless stated otherwise above: