Identity Mixer suojaa käyttäjän henkilökohtaiset tiedot verkossa

Helsinki, Suomi - 9.2.2015: IBM on julkaissut suunnitelman pilvipohjaisesta Identity Mixer -teknologiasta henkilökohtaisten tietojen suojaamiseksi verkossa. Sen turvin käyttäjien on mahdollista estää tietojen ei-toivottu jakaminen entistä tehokkaammin.

Tutkimusyhtiö comScoren mukaan keskiverto ihminen viettää aikaa Internetissä lähes 25 tuntia kuukaudessa kirjautuen kymmeniin erilaisiin verkkopalveluihin, pankeista kauppojen ja sosiaalisen median palveluihin. Lähes poikkeuksetta jokaiseen palveluun on luotava oma henkilökohtainen profiili salasanoineen ja käyttäjätunnuksineen. Vaikka kirjautumispalvelut voivat tarjota riittävän tietoturvatason, ne eivät yleensä tarjoa minkäänlaista yksityisyyden suojaa. Tästä johtuen palveluiden kautta vuotaa tarpeettoman paljon henkilökohtaisia tietoja, jotka vääriin käsiin joutuessaan voivat aiheuttaa huomattavaa vahinkoa.

Identity Mixer hyödyntää salausalgoritmiä henkilökohtaisen tiedon, kuten syntymäajan, osoitetietojen ja luottokorttitietojen salaukseen. Kolmannelle osapuolelle paljastuu käyttäjästä vain valikoidut tiedot.

Esimerkiksi verkossa toimivat videostriimauspalvelut vaativat käyttäjiä todentamaan oman ikänsä ja asuinalueensa. Käyttäjän on siis annettava palveluntarjoajan tietoon syntymäaikansa ja osoitteensa. Tässä kuitenkin paljastuu jo tarvittavaa enemmän tietoa. IBM:n kehittämän Identity Mixer -teknologian ansiosta käyttäjä voi todentaa ikänsä ja oikean asuinalueensa paljastamatta syntymäaikaansa ja asuinaluettaan. Sama pätee luottokorttitietoihin. Palvelu saisi vain vahvistuksen siitä, että käyttäjän luottotiedot ovat voimassa ja että maksu voidaan hyväksyä. Kortin tarkemmat tiedot eivät koskaan paljastuisi. Vaikka videostriimauspalvelu murrettaisiin käyttäjän henkilökohtaiset tiedot pysyisivät turvassa.

IBM tuo Identity Mixer -teknologian sovelluskehittäjien saataville Bluemix-kehitysympäristöön (PaaS), jossa yhdistyvät IBM:n ohjelmistotarjooma, avoimet ja kolmannen osapuolen teknologiat. Keväällä Bluemixin käyttäjien on mahdollista kokeilla Identity Mixer -teknologiaa omissa sovelluksissaan ja verkkopalveluissaan. Sovelluskehittäjän ei tarvitse muuta kuin valita minkä tyypistä dataa halutaan suojata ja Bluemix tuottaa tarvittavan koodin käytettäväksi.

Laajempi englanninkielinen tiedote osoitteessa:
www.ibm.com/press/us/en/pressrelease/45929.wss

Petri Puhakaisen kirjoitus aiheesta Suomi elää älystä -blogissa:
”Sekaisin identiteetistä”
bit.ly/1z0cJSb

Lisätietoja Identity Mixeristä osoitteessa:
www.zurich.ibm.com/idemix/

Demo Identity Mixeristä osoitteessa:

Videomateriaalia aiheeseen liittyen osoitteessa:
http://youtu.be/riGx6CTsHBU ja http://youtu.be/gKK1PxGu6Fo

Kuvamateriaalia aiheeseen liittyen osoitteessa:
www.flickr.com/gp/ibm_research_zurich/V5zPc4/