Startupit ja ekosysteemikumppanit pitävät Watsonin kiireisenä

Helsinki, Suomi - 8.10.2014: IBM on kehittänyt Watsonia tietovisan taitavasta innovaatiosta kaupalliseksi teknologiaksi. Se edustaa kognitiivisen tietojenkäsittelyn uuden aikakauden tietojenkäsittelyä, joka avaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja muokkaa niin markkinoita kuin yritysten liiketoimintamalleja. IBM julkistaa nyt uusia yrityksiä ja kumppaneita, joiden kanssa yhteistyössä Watson-teknologioita otetaan käyttöön kiihtyvällä tahdilla eri puolilla maailmaa. Lisäksi IBM avaa uuden liiketoimintayksikkönsä, IBM Watson Groupin, toimitilan New Yorkin Silicon Alleylla.

Asiakkaat ja kumppanit 6 mantereella ja yli 25 maassa, mukaan lukien Espanja, Etelä-Afrikka, Australia, Englanti, Thaimaa, Kanada ja Yhdysvallat, käyttävät Watson-teknologioita. Niitä hyödynnetään niin terveydenhuollossa, vähittäismyynnissä, matkailualalla, IT-palveluissa kuin vapaaehtoissektorilla.

Esimerkiksi  australialainen ANZ Global Wealth julkistaa uuden Watson Engagement Advisor Tool -työkalun, jonka avulla se pystyy kehittämään sijoitusneuvontatiiminsä toimintaa. Työkalun avulla tiimi pystyy valvomaan sekä asiakkailta että sijoitusneuvojilta tulevaa viestiliikennettä ja nopeuttamaan aikaa, joka kuluu sijoitusneuvon saamiseen. Viikkojen sijaan asiakas voi saada vastauksensa jopa yhdellä istunnolla. Ensivaiheessa Watson Engagement Advisor Toolia tullaan käyttämään vakuutus- ja turva-asioissa ja pian se tullaan laajentamaan koko toiminta-alueelle kattaen sijoitustoiminnan ja eläkeasiat.

Watson myös muokkaa yritysten liiketoimintaa sekä tapoja, joilla yritykset ovat vuorovaikutuksessa keskenään tai asiakkaan kanssa. Watson-teknologiat antavat yrityksille mahdollisuuden erottua joukosta. IBM ja Watson Ecosystem Partners kehittävät pilvipohjaisia sovelluksia mobiilialustoille, joita voidaan hyödyntää monilla eri liiketoiminnan alueilla. Esimerkiksi nettimatkatoimisto Kayak julkaisi WayBlazer-mobiilipalvelun, joka tehostaa ja helpottaa matkojen varausta. WayBlazer tietää, yhdistelee, neuvoo ja oppii jokaisen käytön yhteydessä.

Pankkimaailmassa Watson puolestaan opiskelee espanjaa kyetäkseen paremmin palvelemaan asiakkaita heidän omalla kielellään. IBM ja CaixaBank kehittävät Watson-teknologioihin perustuvaa kognitiivista järjestelmää, jotta asiakkaat saisivat parasta mahdollista asiakaspalvelua.

Yliopistomaailmassa Watson etsii vastauksia opiskelijoiden kiperiin kysymyksiin. Australialainen Deakin yliopisto kehittää sarjassaan ensimmäistä opiskelijoille suunnattua ”Ask Alfred” -palvelua, joka toimii sekä verkossa että mobiilialustalla. Yliopiston 50 000 opiskelijaa pystyvät palvelun avulla samaan helposti ja nopeasti vastauksen heitä askarruttaviin kysymyksiin ympäri vuorokauden. Tavoitteena on, että Watson kykenisi tulevaisuudessa muodostamaan tilanteeseen sopivia ja yksilöllisesti räätälöityjä vastauksia. Watson etsii vastauksia moninaisiin opiskeluun liittyviin kysymyksiin niin yliopiston omista tietolähteistä kuin verkostakin.

Etelä-Afrikkalainen Metropolitan Health hyödyntää Watsonia nostaakseen terveys- ja hyvinvointineuvontapalvelunsa uudelle tasolle sekä palvellakseen yrityksen kolmea miljoonaa asiakasta entistä yksilöllisemmin.

Laajemmat englanninkieliset tiedotteet, sisältäen lisäesimerkkejä nyt julkaistuista ratkaisuista, osoitteissa:

IBM Watson Accelerates Global Expansion
www.ibm.com/press/us/en/pressrelease/45022.wss

IBM Unveils New Start Ups and Ecosystem Partners Delivering Watson-Powered Apps in the Cloud
www.ibm.com/press/us/en/pressrelease/45023.wss

Digital Travel Pioneer Terry Jones Launches WayBlazer, Powered by IBM Watson
www.ibm.com/press/us/en/pressrelease/45024.wss

Kuvamateriaalia aiheesta Flickerissä:
www.flickr.com/photos/ibm_media/sets/72157648064706808/

Watson YouTubessa:
www.youtube.com/user/IBMWatsonSolutions

Lisätietoja Watsonista ja kuulumisista käynnissä olevista hankkeista osoitteissa:
www.ibmwatson.com
www.ibm.com/smarterplanet/us/en/ibmwatson/

Seuraa keskustelua Watsonista:
Facebookissa: www.facebook.com/ibmwatson
Twitterissa hashtagilla  #ibmwatson ja @IBMWatson

IBM Watson lyhyesti
Nykyään pilvipalveluna toteutettu Watson ei ole vain se kuuluisa pelikone, vaan se on jo töissä eri liiketoiminnan aloilla. Watsonia hyödynnetään terveydenhuollon parissa muun muassa seuraavissa paikoissa: Wellpoint, Memorial Sloan-Kettering Cancer Center, Texasin yliopiston MD Anderson Cancer Certer. Lisäksi Watson tekee yhteistyötä useiden eri koulujen ja yliopistojen kanssa kognitiivisten tietojenkäsittelytaitojen opetuksessa.

Watson-teknologia on nimetty IBM:n perustajan Thomas J. Watsonin mukaan ja se on kehitetty  IBM:n tutkimuslaboratorioissa. Watson prosessoi tietoa ihmisen lailla käyttäen hyväkseen luonnollista kieltä ja analytiikkaa. Teknologian avulla on pystytty mullistamaan organisaatioiden kykyä käsitellä ja analysoida big dataa nopeasti. Watsonin kyky vastata monimutkaisiin kysymyksiin ymmärrettävästi, nopeasti ja tarkasti auttaa päätöksenteossa useilla eri toimialoilla.

• watson
  • analytiikka
  • big data
  • ibm watson group