Tiedote -

Yritysjohtajat kokevat toimialan ulkopuolelta tulevat kilpailijat suurimmaksi liiketoiminnan uhaksi

Helsinki, Suomi - 19.11.2015: IBM Institute for Business Value:n toteuttaman ”IBM Global C-suite Study” -tutkimuksen mukaan yritysjohtajat pitävät toimialan ulkopuolelta tulevia kilpailijoita suurimpana uhkanaan. Näin vastasi 54 prosenttia tutkimukseen osallistuneista yritysjohtajista. Vastaava luku kaksi vuotta aiemmin oli 43 prosenttia.

Redefining Boundaries: Insights from the Global C-suite Study” -tutkimus paljastaa yritysjohtajien odottavan toimialojen lähentymisen, konvergenssin, olevan suurin tekijä, joka tulee vaikuttamaan heidän liiketoimintaansa seuraavien 3-5 vuoden aikana.

Tutkimuksen mukaan parhaiten markkinoilla menestyvien yritysten johtajat tulevat keskittymään 24 prosenttia markkinaa seurailevia yrityksiä todennäköisemmin kognitiivisen tietojenkäsittelyn mahdollistamiin ratkaisuihin. Varautumisessa markkinoiden muutoksiin suositus on, että yritykset hyödyntäisivät saatavilla olevaa dataa ja ennakoivaa analytiikkaa ennustaessaan luottamusta markkinaan ja päästäkseen edelle vielä tuntemattomilta kilpailijoilta.

Tutkimuksen muita löydöksiä:

• Varaudu tunkeilijoihin: aiemmin suurin riski liiketoiminnalle olivat uudet kilpailijat, joilla oli parempi ja edullisempi tarjooma. Nykyisin riskinä ovat uudet tulokkaat, joilla on täysin erilainen liiketoimintamalli. Tulokkaat ovat myös pienempiä ja ketterämpiä, joilla ei ole rasitteena perintönä kulkevaa infrastruktuuria.
  • Ota asiakaspalaute käyttöön, älä kysele lämpimiksesi: moni haastateltu yritysjohtaja myönsi vaikeudet nähdä tulevaa. Vain puolet vastaajista hyödynsi asiakaspalautetta uusien trendien ja teknologioiden määrittämisessä, vaikka vuonna 2013 tehdyssä vastaavassa tutkimuksessa 60 prosenttia yritysjohtajista aikoi hyödyntää saamaansa asiakaspalautetta suoraan tulevan liiketoiminnan suunnitteluun. Suurin osa kyselyyn vastanneista yritysjohtajista aikoo muuttaa tapaa, jolla asiakkaita sitoutetaan. 66 prosenttia vastanneista odottaa asiakaskohtaamisen muuttuvan yksilöllisempään suuntaan, joka on 22 enemmän kuin kaksi vuotta aiemmin. 81 prosenttia aikoo hyödyntää enemmän digitaalista vuorovaikutusta. Kasvua tässä kahden vuoden takaiseen on 19 prosenttia.
  • Teknologian rooli ja riskit: yritysjohtajat, roolista riippumatta, asettavat nyt ensimmäistä kertaa teknologian tärkeimmäksi yritykseen vaikuttavaksi ulkoiseksi tekijäksi. Pilvi- mobiili-, Internet of Things-, ja kognitiivisten tietojenkäsittelyn ratkaisuiden odotetaan mullistavan liiketoiminnan. Nyt tehdyssä tutkimuksessa 68 prosenttia vastanneista arvioi tietoturvan olevan suurin uhka yritykselle, kun se vielä kaksi vuotta sitten arvioitiin alhaisen riskin luokkaan.

Julkaistu tutkimus perustuu pääosin kasvokkain tehtyihin haastatteluihin yli 5 200 yritysjohtajan kanssa. Haastateltavina oli toimitus-, markkinointi-, talous- ja tietohallintojohtajia sekä muita yritysjohtajia yli 70 maasta ja 21 toimialalta.

Englanninkielinen tiedote osoitteessa:
www.ibm.com/press/us/en/pressrelease/47989.wss

Tutkimusraportti ladattavassa muodossa
www.ibm.com/services/c-suite/study/

Vice President and Partner, IBM Global Business Services Peter Korstenin THINK-blogikirjoitus aiheesta:
"Three Ways Companies Can Succeed In “The Age Of Disruption
www.ibm.com/blogs/think/2015/11/03/three-ways-companies-can-succeed-in-the-age-of-disruption/

Video- ja kuvamateriaalit:

Lisätietoa IBM Institute for Business Valuesta:
www.ibm.com/services/us/gbs/thoughtleadership/

• ibm global c-suite study
  • iot