Icelandair ja Boeing sopimukseen uudesta lentolaivastosta

Icelandair Group ja Boeing ovat allekirjoittaneet sitoumuksen uusien lentokoneiden
hankinnasta. Nyt julkistettu 12 koneen sopimus kattaa 737 MAX8 uuden sukupolven koneen lisäksi 12 koneen lisäoikeuden 737MAX9 konetyypin osalta.

Kyseessä on uusi versio Boeing 737-koneesta, joka tulee liikenteeseen vuonna 2017. Icelandair vastaanottaa ensimmäiset koneet vuoden 2018 ensimmäisellä neljänneksellä.

Icelandair versiot kahdeksan 737 MAX8 koneen osalta ovat 153 matkustajaa ja neljän 737 MAX9 osalta 172 matkustajaa. Icelandair operoi tällä hetkellä Boeing 757-200 kalustoa jossa on 183 matkustajaa.

Boeing listahintojen mukaan 12 koneen sitoumuksen arvo on $ 1,2 miljardia, mutta lopullinen kauppahinta on luottamuksellinen. Suunnitelma rahoitetaan osittain omin varoin yhdessä liikepankkien kanssa. Yhtiö neuvottelee Export-Import Bank of United States kanssa mahdollisista rahoitustuesta. Sopimus ei vaikuta yhtiön osinkopolitiikan.

Boeing 737 MAX on uusi, parannettu versio nykyisestä Boeing 737 koneesta. 737 Max tyypin lentokantama on huomattavasti suurempi ja uudet moottorit ovat merkittävän tehokkaita. Ne tarjoavat 13% parantuneen polttoainekulutuksen per matkustajapaikka ja ovat ympäristö- ystävällisyyden osalta uutta sukupolvea. Polttoaineen säästö verrattuna nykyiseen Boeing 757 on yli 20% istuinta kohden.

Boeing 757 on myös lähitulevaisuudessa tärkeä osa Icelandair kalustoa, nyt tilattujen koneiden rinnalla. Se sopii mainiosti Pohjois-Atlantin ja Euroopan kattavaan Icelandair reitin verkostoon. Uusi tilaus täydentää nykyistä konekantaa, lisää joustavuutta ja mahdollistaa kasvun. Uuden 737Max koneen kantama riittää kaikkiin yhtiön kohteisiin kummallakin puolen Pohjois-Atlanttia. Se tarjoaa myös mahdollisuuden lisätä yhteyksiä ja avata uusia kohteita joustavasti erityisesti talvikaudella jolla Icelandair pyrkii tasaamaan kysynnän kausivaihtelua.

"Sopimus on perusteellisten selvitysten tulos ja olemme arvioineet eri konetyypien ja valmistajien vaihtoehdot ja valinneet ratkaisun jolla voimme vahvistamaan ja kehittämään reittiverkostoamme ja yrityksemme toimintaa. Icelandair ja Boeing ovat tehneet hyvää yhteistyötä vuosikymmeniä, ja on hienoa että voimme jatkaa näin myös tulevaisuuteen. ", sanoo Björgólfur Jóhannsson, Icelandair Groupin toimitusjohtaja

Lisätiedot :

www.icelandairgroup.com