Tilava kylpyhuone on ihanteellinen jokaisessa elämänvaiheessa.

Blogikirjoitus -

​Käytännöllinen kylpyhuone päivittyy asukkaan elämänvaiheen mukaan

Kun ryhtyy suunnittelemaan uutta kylpyhuonetta tai remontoimaan vanhaa, valintoja kannattaa tehdä asukkaiden elämänvaiheen mukaan ja myös tulevaisuutta ajatellen. Tavoitteena on, että kylpyhuone palvelee käyttäjäänsä ja pysyy käytännöllisenä mahdollisimman pitkään. Yleensä kylpyhuoneen elinkaari on 20–25 vuotta.

”Myöhemmin on helppo tehdä pientä pintaremonttia, jos pohja on suunniteltu järkevästi. Toki uusissa rakennuksissa piirustuksiin kiinnitetään huomiota myös rakennuslupavaiheessa”, toteaa Pohjoismaiden keramiikan tuotepäällikkö Jacob Justesen Geberit Oy:stä.

Kun kylpyhuone on suunniteltu riittävän tilavaksi, sitä on vuosien kuluessa helpompi muokata asukkaan tarpeiden mukaan.

”Suomalaisten kylpyhuoneiden koko on hieman kasvanut vuosien saatossa, ja kylppäriin halutaan käyttää enemmän rahaa kuin aikaisemmin. Tilaa on kuitenkin vähemmän verrattuna keskieurooppalaisiin kylpyhuoneisiin. Koko on tietysti myös hintakysymys. Kylpyhuoneen neliöt ovat kalliimpia kuin vaikkapa makuuhuoneen, koska kyseessä on märkätila. Myös varustetaso vaikuttaa hintaan.”

Ihanteena esteettömyys

Tilava kylpyhuone on valttia lapsiperheissä, mutta yhtä lailla asukkaiden ikääntyessä tai jos perheessä on muita liikuntarajoitteita – erityisesti silloin, kun tarvitaan apuvoimia tai -välineitä liikkumiseen. Tilan avaruuteen ja esteettömyyteen vaikuttavat paljolti kalustevalinnat ja niiden sijoittelu.

”Suihkunurkkaukseen kannattaa valita taittuvat ovet, joita on tarjolla esimerkiksi IDOn Showerama -sarjassa”, Justesen vinkkaa.

Myös seinä-wc on käytännöllinen ratkaisu, koska se antaa tilantuntua, helpottaa siivousta ja wc:n korkeuden voi määrittää sopivaksi asennusvaiheessa. Jos asukkaan liikkuminen on vaikeaa, malleista kannattaa valita mahdollisimman syvä wc-malli, kuten IDO Renova Comfort, joka soveltuu erityisesti liikuntaesteisille.

”Lattialle asennettavista wc-istuimista standardia korkeampi IDO Glow 62 on erittäin toimiva ratkaisu, sillä siihen on helpompi istuutua ja nousta ylös”, Justesen kertoo.

”Jos remonttikohteessa on jo valmiiksi lattia-wc, sen saa vaivattomasti vaihdettua korkeampaan malliin. Lisäksi lattiamalleihin on myös helppo asentaa erilliset kyynärtuet.”

Justesenin mukaan moni ei tule ajatelleeksi, että jopa pelkän huuhtelupainikkeen vaihtaminen sensorimalliin voi keventää arkea, koska huuhtelun voi silloin suorittaa liiketunnistimella.

”Lattiamalleissa istuimen huuhtelupainike on yleensä samalla tasolla keramiikan kanssa, mutta sitä voi olla vaikea painaa, jos käsissä on vähän voimia. IDOn valikoimassa on myös korotettuja huuhtelupainikkeita, joita saa painettua kyynärpäällä tai kämmenellä”, tuotepäällikkö selventää.