Yhä useammasta Mikkelin messutalosta löytyy seinään kiinnitetty wc-istuin.

Seinävessa on Asuntomessujen suosikki

Seinä-wc:n huolto ja asennus on helppoa ja nopeaa –
”Asenteissa tapahtunut suuri muutos”

Mikkelin Asuntomessut käynnistyvät parin viikon päästä, kun messutalojen ovet avautuvat yleisölle heinäkuun 14. päivä. Aivan Saimaan rannalla sijaitsevalle Kirkonvarkauden messualueelle on rakennettu yhteensä 31 asuntoa: 29 pientaloa, paritalo sekä kaksi rivitaloa. Suuresta osasta löytyy IDO GLOW Rimfree -malliston seinä-wc.
”Seinävessat ovat messutalojen kylpyhuoneissa enemmistönä ensimmäistä kertaa. Ihmiset haluavat ja uskaltavat nyt ottaa seinään kiinnitettävän pytyn”, kertoo Itä-Suomen aluemyyntipäällikkö Jukka Hakanen IDOn myynnistä ja markkinoinnista vastaavasta Geberit Oy:stä.
Kotimainen IDO Rimfree on täysin huuhtelukaulukseton wc-istuin, jossa on IDO Smart -lasite vakiona. Sen puhtaanapito on todella helppoa, ja rauhallisesti sulkeutuva softclose-kansi viimeistelee kokonaisuuden.

Hakasen mukaan ihmisten asenteissa on viime vuosina tapahtunut merkittävä muutos seinävessojen suhteen, kun turhista ennakkoluuloista on päästy eroon. IDOn tehtaalla Tammisaaressa valmistetaankin koko ajan enemmän seinään kiinnitettäviä wc-istuimia.
”Vielä viisi vuotta sitten messuilla kyseltiin seinävessoista hyvin epäilevästi: vuotavatko ne seinän sisään tai kestävätkö ne painoa? Nyt niihin on opittu luottamaan, kun on huomattu, että tekniikka toimii ja ne ovat turvallisia”, Hakanen sanoo ja muistuttaa, että seinä-wc on ihan tavallinen pytty.
”Ei se ole mikään statussymboli. Mikkelin messutaloissakin seinävessoja on hyvin erilaisissa kohteissa ja erilaisina versioina. Joissakin on täyskotelointi, joissain osakotelointi.”

Helppo huoltaa aukon kautta
Seinän kotelointi ja sen sisälleen kätkemä koneisto ovat aiemmin epäilyttäneet monia asentamisen ja huoltamisen näkökulmasta, mutta turhaan. Juuri koteloinnin takia seinä-wc on jopa perinteistä lattiamallia kätevämpi.
”Seinävessahan huolletaan aukon kautta, joten vesisäiliötä ei tarvitse irrottaa. Näppärä kaveri ottaa koneiston irti minuutissa, lattiavessoissa se on paljon työläämpää”, Jukka Hakanen sanoo.
Myös seinä-wc:n asentaminen on vaivatonta valmiiden asennuselementtien ja -tarvikkeiden takia. Esimerkiksi Geberitin Duofix-asennuselementti sopii täydellisesti yhteen kaikkien IDOn seinävessojen kanssa.
”Itse koneiston ja kulhon asentaminen käy nopeasti. Niiden lisäksi koteloinnin seinäpinnat täytyy toki laittaa kuntoon, minkä takia seinä-wc:t ovatkin erityisen suosittuja uudisrakentamisessa”, Hakanen kertoo.

Seinävessaan mieltyneelle riittää nykyään valinnanvaraa, sillä IDOn valikoimassa on seitsemän erilaista seinään kiinnitettävää pyttymallia.
”Seinävessoihinkin voi valita mielensä mukaan kovan tai pehmeän wc-kannen – ja haluamassaan värissä”, kertoo IDOn markkinointikoordinaattori Hanne Koveshnikov.

Tyylikkään ja keveän ulkonäön lisäksi seinään kiinnitettävillä wc-istuimilla on toki paljon muitakin etuja: ne voidaan asentaa juuri sopivalle korkeudelle ja tarvittaessa vaikka hieman sivuun lattiaviemäröintiin nähden. Ne on myös helppo pitää puhtaana, koska piilopaikkoja lialle ei juuri ole.
”Myös lattia on helppo pyyhkäistä puhtaaksi pytyn alta”, Koveshnikov muistuttaa.

Mikkelin Asuntomessut pidetään 14.7.–13.8. Messut ovat avoinna joka päivä klo 10–18. Kolmena ensimmäisenä torstaina aukioloaika on pidennetty klo 22:een.

IDO on suomalainen kylpyhuonetuotteita valmistava yritys. Tuotevalikoimaan kuuluvat wc-istuimet, pesualtaat, suihkutuotteet, kylpyhuonekalusteet ja kylpyammeet. Saniteettiposliini valmistetaan Tammisaaren tehtaalla.