Ifolor: Joulu on kausityöllisyyden piikki – suomalaisten sadat tuhannet suosikkilahjat syntyvät Keravalla

Joulun aika moninkertaistaa tilaukset ja tuplaa työntekijöiden määrän kuvavalmistaja Ifolorin Keravan tehtaalla. Monet kausityöntekijöistä ovat lähiseudun nuoria. ”Marras- ja joulukuun viikkoina paiskimme töitä kahdessa ja välillä jopa kolmessa vuorossa. Kuvalahjan antaja paitsi ilahduttaa läheistään myös tukee suomalaista työtä ja työpaikkoja”, Ifolorin toimitusjohtaja Leena Lamminen kertoo.

Joulun sesongiksi Ifolor palkkaa Keravan tehtaalleen 70 vakituisen työntekijän rinnalle yli 50 kausiapulaista. Marras- ja joulukuun viikkoina ifolorilaiset paiskivat töitä kahdessa ja välillä jopa kolmessa vuorossa. Kuvien ja kuvatuotteiden käsittelyssä käytetään yli sataa erilaista konetta.

Ifolorin toimitusjohtaja Leena Lamminen kertoo, että monet kausityöntekijät tulevat Keravalta ja sen lähiseuduilta, ja suurin osa heistä on nuoria. Kausityö on myös usein väylä vakituiseen työsuhteeseen.

”Lähiympäristön nuorten työllistäminen on meille hyvin tärkeää. Nuoret ovat usein todella taitavia, ja haluamme antaa heille mahdollisuuden päästä työelämään. On myös työnantajan etu, että monet kausityöntekijöistä palaavat meille töihin uudelleenkin. Osa heistä on päätynyt työskentelemään Ifolorille vakituisesti.”

Leena Lammisen mukaan motivoituneita kausityöntekijöitä on vuosi vuodelta helpompi löytää. Rekrytoinnin hoitavat vuokratyövoimaa välittävät yritykset.

”Uskomme, että hyvä maineemme työnantajana on houkutteleva tekijä.”

Uudet työntekijät erikoistuvat tehtaalla ensiksi yhteen työvaiheeseen.

”Näin he pääsevät nopeasti kiinni itse työhön. Kokeneemmat työntekijät opastavat kädestä pitäen, miten esimerkiksi korttien lakkaus tai valokuvakirjan kannen liimaus tapahtuu.”

Joulu on Ifolorilla vuoden tärkeimpiä sesonkeja. Koneet käyvät täysillä, koska suomalaiset rakastavat valokuvia. Kuvista teetetyt kirjat, kalenterit, mukit ja sisustustaulut pitävät hyvin pintansa kilpailluilla joululahjamarkkinoilla.

Valokuvakirjoja on Ifolorilla valmistettu jo yli kaksi miljoonaa kappaletta. Myös tuttuja kymppikuvia tulostetaan edelleen kymmeniä miljoonia vuosittain.

”Suomalaiset haluavat nykyään yhä enemmän antaa ja saada persoonallisia lahjoja – ja kuvatuotteet ovat juuri sellaisia. Esimerkiksi oman lapsenlapsen kuva mukissa tai kalenterissa tuottaa iloa joka ikinen päivä”, Leena Lamminen kertoo.

”Suomalaisten sadat tuhannet suosikkilahjat syntyvät täällä Keravalla. Kuvalahjan antaja paitsi ilahduttaa läheistään myös tukee suomalaista työtä ja työpaikkoja.”

Lisätietoja: Toimitusjohtaja Leena Lamminen, p. 0407228106, leena.lamminen@ifolor.fi, www.ifolor.fi

Lue myös: Ifolorilaiset omat joululahjavinkit