Ifolorin tutkimus: Luonto on suosituin joulukortin kuva-aihe

Mikä on suomalaisten mielestä sopivin aihe joulukorttiin? Ifolor selvitti sen tutkimuksessaan ja selkeä ykkönen on: luonto!

Luminen metsä, auringon säteissä kimmeltävät hanget ja muhkea punatulkku puun oksalla. Ifolorin tutkimuksen mukaan suomalaisten mielestä kaikista sopivin kuva-aihe joulukorttiin on luonto.

”Tutkimuksemme mukaan erityisesti miehillä luonto on joulukortin aiheista ylivoimainen ykkönen. Luonto tulee ensimmäisenä myös naisilla, mutta heillä lähes yhtä suosittu joulukorttiaihe on lemmikkieläin”, kertoo Ifolorin markkinointipäällikkö Päivi Pietarinen.

Listassa toisella ja kolmannella sijalla ovat lähes tasavertaisesti joulukuusi sekä lapset. Pietarisen mukaan joulukuusi kynttilöineen, koristeineen ja tuoksuineen onkin tunnelman luoja – suomalaista jouluperinnettä aidoimmillaan.

”Tonttulakkeihin sonnustautuneet lapset ovat suosituimpia aiheita meillä Ifolorilla teetettävissä joulukorteissa. Nämä kortit kuvataan ja tilataan jo syksyn mittaan etukäteen ja lähetetään joulutervehdyksinä sukulaisille ja ystäville. Tänä vuonna viimeisin aika tilata joulukortit meiltä on 3. päivä joulukuuta”, Pietarinen kertoo.

Suomalaisten luontosuhde on Päivi Pietarisen mielestä viime vuosikymmeninä vain vahvistunut, ja se näkyy myös valokuvauksessa.

”Luonto on suomalaisten suosikki kuvauskohteena ympäri vuoden. Paitsi joulukorteissa se ilmenee meillä itse otetuista valokuvista koostetuissa kuvakirjoissa ja yhä enemmän myös sisustustauluissa, jotka nekin ovat suosittuja joululahjaideoita.”

Suomalaisten mielestä sopivin kuva-aihe joulukorttiin:

1. Luonto
2. Joulukuusi
3. Lapset
4. Lemmikkieläin
5. Joulupukki

Markkinointipäällikkö Päivi Pietarinen, 040 8239 226, paivi.pietarinen@ifolor.fi

www.ifolor.fi

Ifolor teetti perhejuhlien suunnittelua sekä kuvaamista koskevan tutkimuksen ”Kuluttajaselvitys suhteesta kuviin ja kuvaamiseen 2018” Kantar TNS:llä. Tutkimus toteutettiin keväällä 2018, ja siihen osallistui yhteensä 1053 15–79-vuotiasta suomalaista.