Kuvavalmistaja ifolor: Tämä näkyy myös kuvissa – lemmikkejä on Suomessa jo enemmän kuin lapsia

Samalla kun lapsisyntyvyys Suomessa laskee, lemmikin kuvat koristavat yhä useampaa kotia. ”Meillä todella näkyy, että koiria ja kissoja elää perheissä jo enemmän kuin alle 18-vuotiaita lapsia”, ifolorin markkinointipäällikkö Päivi Pietarinen kertoo.

Samalla kun lasten syntyvyys Suomessa on tasaisesti vähentynyt, lemmikkien suosio on viime aikoina noussut hurjasti. Koiria suomalaisilla on nyt jo 700 000. Yhä kasvava kiintymys lemmikkeihin näkyy myös Keravalla toimivan kuvavalmistaja ifolorin tuotteissa.

”Perinteisesti suomalaiset ovat suosineet lastensa kuvia, joten olemme miettineet, miten syntyvyyden aleneminen vaikuttaa kuvatuotteiden aiheisiin. Lapset ovat kuvatuotteissamme edelleen ykkösiä, mutta lemmikit ovat yhtä lailla kiilaamassa kärkisijoille”, kertoo ifolorin markkinointipäällikkö Päivi Pietarinen.

Pietarisen mukaan lemmikkien kuvat ovat nyt todellinen sisustustrendi. Suomalaiset tilaavat ifolorilta yhä enemmän kuvatauluja, kalentereita ja julisteita etenkin koirista ja kissoista.

”Lemmikit ovat jo niin kiinteä osa suomalaisten perheitä, että niihin suhtaudutaan kuin lapsina muun jälkikasvun joukossa. Perhepotrettejakaan ei oteta ennen kuin nelijalkainen karvakaveri on saatu kuvaan mukaan.”

Aamukahvinkin suomalainen hörppää yhä useammin mukista, jota koristaa oman koiran, kissan tai hevosen kuva.

”Lemmikkimukit ovat kuva-aiheista toiseksi suosituimpia, heti ihmisten jälkeen. Myös edesmenneitä lemmikkejä halutaan muistaa upeilla muistotauluilla. Usein taulussa on mukana lemmikin nimi, sattumuksia elämän varrelta tai kaunis muistolause”, Pietarinen kertoo.

Kissojakin on Tilastokeskuksen mukaan yli 600 000, joten niitä ja koiria on yhteensä 1,3 miljoonaa. Tämä on enemmän kuin alle 18-vuotiaiden lasten määrä – hieman yli miljoona.

Kymmenessä vuodessa myös kotitalouksien lemmikkieläimiin käytetyt menot ovat yli kaksinkertaistuneet.

”Koiria kuvautetaan nykyään ammattilaisilla studio-olosuhteissa siinä missä lapsiakin, ja asetelmat halutaan viilata viimeisen päälle. Koska lemmikit koetaan inhimillisinä olentoina, niiden tarpeet ovat yhtä tärkeitä kuin ihmistenkin”, Pietarinen kertoo.

Markkinointipäällikkö Päivi Pietarinen, 040 8239 226, paivi.pietarinen@ifolor.fi

• ifolor
  • sisustus