Älä tuo reissusta kotiin salamatkustajia

Palasitko lomamatkalta ja jätit matkalaukun avattuna eteiseen lojumaan? Matkatavarat kannattaa käydä huolella läpi, jottei tuliaisena kotiin kulkeudu ei-toivottuja vieraita, luteita.

Tuhohyönteisten, erityisesti luteiden eli lutikoiden, kulkeutuminen matkailijoiden tavaroiden mukana majapaikasta toiseen on viime vuosina lisääntynyt ongelma. Matkatavarat kannattaa tarkistaa mahdollisten salamatkustajien varalta jo hotellissa pakatessa, mutta myös kotiin palatessa.

– Usein pyykkejä pestään matkalaukusta pikku hiljaa sitä mukaa, kun ehditään, jolloin myös mahdolliset tuholaiset pääsevät rauhassa leviämään uuteen kotiinsa, huomauttaa vahingontorjuntapäällikkö Jari Pekka Koskela Ifistä.

Jos epäilee tuoneensa reissusta luteita, varmin tapa hävittää ne on saunottaa koko matkalaukku: Laita matkalaukku tiiviisti suljettuun jätesäkkiin, jotta luteet eivät pääse laukusta saunan rakenteisiin. Poista laukusta kosmetiikka ja muut lämmölle herkät aineet. Nosta sitten laukku saunan ylälauteelle ja lämmitä sauna noin 80 asteeseen. Lähtökohtaisesti tavallista matkalaukkua kannattaa lämmittää saunassa 4–8 tuntia, jotta luteet varmasti kuolevat.

Jos saunotus ei onnistu, luteet lähtevät tekstiileistä 60 asteen pesussa. Toinen nopea tapa tuhota luteet on rumpukuivata tekstiileitä noin tunnin ajan. Kuumuudelle herkät tavarat voi käsitellä myös pakastamalla. Tavarat tulee pitää suljetussa pussissa pakastimessa noin viikon ajan.

– Matkustamisen lisäksi luteiden ja muiden tuholaisten varalta kannattaa nykyään olla tarkkana myös kirpputoreilla ja kierrätyskalusteita hankkiessa. Esimerkiksi kirpputorilta hankitut vaatteet kannattaa aina pestä ennen käyttöönottoa mahdollisimman korkeassa lämpötilassa, Koskela toteaa.

Älä jätä karkotusta puolitiehen

Luteista kielivät lakanoista löytyvät pienet tummat kuulakärkikynän jäljiltä näyttävät pisteet eli luteiden ulostejäljet. Luteet imevät ihmisestä öisin verta, eli selvä hälytysmerkki ovat myös punaiset puremajäljet ihossa.

Luteet leviävät nopeasti, joten niiden karkotus tulisi aloittaa välittömästi havainnon tehtyään. Asunto-osakeyhtiössä kannattaa ottaa heti yhteyttä isännöitsijään, koska luteet leviävät myös asunnosta toiseen.

– Luteiden karkotuksessa on oltava huolellinen, jotta jokaisesta luteesta ja pesäkkeestä päästään eroon. Muuten ongelma on nopeasti edessä uudelleen. Kannattaakin kääntyä ajoissa tuholaistorjunnan ammattilaisen puoleen, Jari Pekka Koskela korostaa.

Tuholaisten aiheuttamat vahingot kattava vakuutus on edelleen vain murto-osalla suomalaisista kodeista. Ifin omakotitalojen Laaja- ja LaajaPlus -kotivakuutuksiin sisältyy automaattisesti maksuton tuhoeläintorjunta. Tuhoeläintorjunta sisältää puhelinneuvonnan ja sopivat torjunta-aineet, joiden lisäksi tuholaistorjuja tulee tarvittaessa paikan päälle poistamaan tuholaiset. Tuhoeläinten torjuntapalvelu kattaa useimmat kotien tuhoeläimet kuten hiiret, rotat, muurahaiset, ampiaiset, luteet, turkiskuoriaiset ja sokeritoukat. Palvelun toteuttaa Ifin yhteistyökumppani Anticimex.

Lude on mahdollista karkottaa

Outi Kärkkäinen, If, viestintäpäällikkö, p. 010 514 1962, outi.karkkainen@if.fi