Ajattelemattomuus aiheuttaa tulipaloja

Tuhopolttojen kohteina ovat useimmiten yrityskiinteistöt tai taloyhtiöt. Palot eivät syty vahingossa. Ne syttyvät tarkoituksella mutta, leviävät vahingossa tarkoitettua suuremmaksi roihuksi.

– Roskisten polttajat eivät ole sairaita pyromaaneja vaan todennäköisemmin huolettomia nuoria, jotka valitsevat kohteet täysin sattumanvaraisesti ja usein seurauksia ymmärtämättä, kertoo Ifin vahingontorjuntapäällikkö Niko Satto.

Pahimmassa tapauksessa tuhopoltosta voi aiheutua miljoonien eurojen vahingot, jotka lankeavat palon sytyttäjän niskaan.

– Tuli on elementtinä arvaamaton. Vaikka tarkoitus olisi vain hieman leikkiä tulitikuilla, tuli saattaa esimerkiksi roihahtaa roska-astiasta lähellä oleviin syttyviin materiaaleihin ja siitä vielä eteenpäin. Tällaisissa tilanteissa palo voi riistäytyä käsistä minuuteissa. Yritysten roska-astioissa on usein kuivaa ja hyvin palavaa jätettä, muovia ja mahdollisesti jopa kemikaalijäämiä, kertoo Satto.

Tuhopolton kohde on yleensä täysin sattumanvarainen

Turun yliopiston tutkija Päivi Mäkelä on tutkinut paljon tahallisesti sytytettyjä paloja ja niiden sytyttäjiä.

– Mitä vähäisemmästä vahingonteosta on kysymys, sitä sattumanvaraisemmin kohde valitaan. Varsinkaan pienten vahingontekojen tekijät eivät juuri koskaan ymmärrä aiheuttavansa vaaraa muille tai sitä, millaista tuhoa leviävä palo saattaa aiheuttaa, Mäkelä kertoo.

– Psykiatrisesti diagnosoitu pyromania, jossa henkilöllä on pakonomainen tarve saada sytytettyä tulipaloja, on erittäin harvinainen ilmiö, Mäkelä jatkaa.

Vinkkejä yrityksille ja kiinteistöille tuhopolton riskin vähentämiseen

Säilytä jäteastiat ja syttyvät materiaalit turvaetäisyyden päässä rakennuksesta.

• alle 600 litran jäteastia vähintään 4 metrin päähän
  • yli 600 litran jäteastia tai astiaryhmä vähintään 6 metrin päähän
  • kuormalavat ja jätekatokset vähintään 8 metrin päähän

Jos jäteastioita ei voi siirtää turvaetäisyyden päähän,