Hirvikolarin riski kasvaa loppuvuoden pimeillä säillä

Hirvet kolisuttavat autojen peltejä useimmin loppuvuoden kuukausina. Kova vauhti ja pimeys lisäävät vaaraa joutua hirvikolariin. Nopeuden alentaminen on paras keino pienentää onnettomuusriskiä.

Jos ajat Pohjois-Savon, Kainuun tai Pohjois-Pohjanmaan pääteillä pimeällä ja kovaa vauhtia, höllää ihmeessä kaasua, sillä todennäköisyytesi joutua hirvikolariin on suuri. Liikenneviraston tilastojen mukaan hirvikolareita sattui viime vuonna eniten Pohjois-Savossa, Kainuussa ja Pohjois-Pohjanmaalla. Eniten vahinkoja tapahtuu taajamien ulkopuolella, ja useimmin hirven kanssa joutuu vastakkain vilkkailla kaksikaistaisilla pääteillä.

Eniten hirvikolareita sattuu syys-, loka- ja marraskuussa. Kaksi kolmesta hirvieläinonnettomuudesta sattuu pimeässä tai hämärässä.

- Pimeys ja kova ajonopeus lisäävät selvästi riskiä joutua hirvikolariin. Siksi vauhdin hiljentäminen erityisesti hirvivaroitusalueilla on paras keino pienentää onnettomuusriskiä. Hiljaisemmassa nopeudessa hirven ehtii huomata todennäköisemmin ja jarruttaa, korvauspäällikkö Sami Salonen Ifistä kertoo.

Vuonna 2010 maanteillä tapahtui 4034 hirvieläinonnettomuutta, mikä on 16 prosenttia vähemmän kuin sitä edeltävänä vuonna. Viime vuonna hirvieläinonnettomuuksissa ei menehtynyt yhtään henkilöä ensimmäistä kertaa 40 vuoteen. Onnettomuuksissa loukkaantui 122 ihmistä.

Hirvien autolle aiheuttamien vahinkojen korjaaminen maksaa Ifin korvaustilastojen mukaan keskimäärin 3500 euroa. Hirvikolareiden seurauksena If lunastaa vuosittain yli sata autoa.

Perustason autovakuutus korvaa auton vauriot hirvieläimeen törmättäessä. Hirvieläimeksi lasketaan hirvi, poro, peura ja kauris. Laajat autovakuutukset voivat korvata lisäksi myös muihin eläimiin törmäämisen. Jos autoilija väistää hirveä ja ajaa sen seurauksena esimerkiksi ojaan, vahingot korvataan autovakuutuksen törmäysturvasta. Se ei välttämättä sisälly suppeimpiin autovakuutuksiin, joten riittävän laaja autovakuutus on olennainen suoja autolle hirvikolareiden varalle. Kaikille autoille pakollinen liikennevakuutus kattaa ihmisille kolarissa aiheutuvat vahingot.

Jos törmäät hirveen:
- Jos et ole vahingoittunut, aja auto tien sivuun ja aseta varoituskolmio näkyviin.
- Ilmoita törmäyksestä hätäkeskukseen, jotta mahdollisesti vahingoittunutta hirveä osataan etsiä.
- Älä lähde uudelleen liikkeelle hätääntyneenä. Anna itsellesi aikaa rauhoittua.
- Jos autosi on vaurioitunut, ole yhteydessä vakuutusyhtiöön.

Sami Salonen, korvauspäällikkö, p. 050 425 8560, sami.salonen@if.fi
Mari Hätinen, tiedottaja, p. 050 424 0067, mari.hatinen@if.fi
if.fi

• liikennevakuutus
  • autovakuutus
  • hirvikolarit

If on johtava vahinkovakuuttaja Pohjoismaissa ja Baltiassa. 6 400 työntekijää tarjoaa korkealaatuisia vakuutustuotteita ja -palveluita 3,6 miljoonalle henkilö- ja yritysasiakkaalle. Vahinkovakuutusten asiantuntijana If on mukana myös ennaltaehkäisemässä vahinkoja ja onnettomuuksia. Tavoitteena on parantaa asiakkaitten ja samalla koko yhteiskunnan turvallisuutta. If kuuluu Sampo-konserniin.