Hyvinvointiajattelu ulottuu nyt lemmikkeihin – If korvaa jatkossa koirien fysioterapiaa ja akupunktiota

Lemmikkien hyvinvointiin ollaan aiempaa useammin valmiita panostamaan, myös rahallisesti. Lemmikkien vakuutusten halutaan korvaavan eläinlääkärihoitoja useiden tuhansien eurojen edestä vuosittain. Vastauksena kysyntään If kehitti eläinvakuutuksen, jonka laajuutta voi säätää premium-luokkaan asti.

Suomalaiset ovat lemmikkikansaa – Suomessa on noin 800 000 koiraa ja arviolta yli miljoona kissaa. Rakkaasta perheenjäsenestä halutaan pitää yhä parempaa huolta vakuutusten turvin. Ifin teettämän kyselytutkimuksen* mukaan kolme neljästä kissan tai koiran omistajasta valitsisi lemmikilleen mahdollisimman laajan vakuutuksen, joka kattaa tapaturmat ja sairaudet. Vain viisi prosenttia tyytyisi pelkkään tapaturmavakuutukseen, jos olisi hankkimassa vakuutusta lemmikilleen.

Vakuutuksen toivotaan olevan voimassa koko lemmikin eliniän ja vakuutuksen halutaan kattavan hoitokuluja useiden tuhansien eurojen edestä vuosittain. Uudellamaalla asuvat ovat muita useammin valmiita maksamaan vakuutuksesta, joka korvaa lääkärikuluja yli 2000 euroa vuodessa.

Samalla, kun toiset haluavat panostaa kattavaan vakuutukseen, moni päättää jättää vakuutuksen kokonaan ottamatta. Ainoastaan noin joka neljäs suomalainen koira on vakuutettu. Ruotsissa kolmella koiralla neljästä on vakuutus.

– Ruotsissa on tavallista, että koiranpennulle hankitaan vakuutus automaattisesti, ilman sen suurempia pohtimatta. Suomessa moni pennun ostaja ei sen sijaan tule edes ajatelleeksi vakuutuksia. Meillä Suomessa suurin syy lemmikin vakuuttamiselle ovat eläinlääkärikulut, jotka ovat nousseet viime vuosina selvästi yleistä hintatasoa nopeammin, vakuutuspäällikkö Sanna Ketola Ifistä kertoo.

If ryhtyy tarjoamaan premium-luokan eläinvakuutusta

Vastauksena kuluttajien odotuksiin If on kehittänyt uuden eläinvakuutuksen, jonka laajuutta kissan ja koiran omistajat voivat säädellä totuttua enemmän. Vakuutus korvaa tuttuun tapaan eläinlääkärikuluja, jonka lisäksi vakuutuksen voi laajentaa kattamaan myös eläinlääkärin määräämää fysioterapiaa, kiropraktiikkaa ja akupunktiota.

– ­Koirien kuntouttavien hoitojen kysyntä kasvaa tällä hetkellä reippaasti. Lisäksi koirien sairauksia ja tapaturmia halutaan usein hoitaa aiempaa pidemmälle esimerkiksi leikkausten ja sairaalahoidon avulla, Sanna Ketola sanoo.

Asiakas voi valita uuden eläinvakuutuksen korvauskatoksi jopa 3000 euroa vuodessa. Vakuutuksen voi laajentaa kattamaan myös esimerkiksi koiran karkaamisen, koiran yllättävän kuoleman sekä koiran muille aiheuttamia vahinkoja.

Vakuutus on tarjolla kaikille koiraroduille ja kattaa koiran eläinlääkärikuluja koko sen eliniän ajan.

* Kyselyn tiedot selviävät vakuutusyhtiö Ifin teettämästä kyselytutkimuksesta, johon vastasi 500 koiran tai kissan omistajaa kesäkuussa 2016. Kyselyn toteutti Ifin toimeksiannosta YouGov Finland.

Vinkkejä koiran hankintaan
Heidi Ristilä, tiedottaja, If, p. 050 424 1662, heidi.ristila@if.fi