If laajentaa vakuutusturvaa poikkeuksellisten luonnonilmiöiden varalle

Ilmastonmuutoksen seurauksena poikkeavien luonnonilmiöiden ennustetaan lisääntyvän. If ottaa käyttöön ensimmäisenä Suomessa laajan turvan luonnonilmiöiden varalle osana kotivakuutuksia ja asunto-osakeyhtiöiden kiinteistövakuutuksia. Turvan laajennus ei vaikuta kotitalouksien vakuutusmaksuihin.

Ilmastonmuutoksen arvioidaan lisäävän pitkällä aikavälillä poikkeuksellisia sääolosuhteita, jolloin esimerkiksi veden kiertokulkuun liittyvät ääri-ilmiöt kuten kuivuus, rankkasateet ja tulvat yleistyvät. Kärjistyvistä ja yleistyvistä luonnon ääri-ilmiöistä aiheutuu arvioiden mukaan suurimmat vahingot asuin- ja teollisuuskiinteistöille ja niissä olevalle irtaimistolle*.

Ifissä on kirjattu 2000-luvulla yhteensä 18 sääilmiöiden aiheuttamaa suurvahinkoa, joista puolet on tapahtunut kolmen viimeisen vuoden sisällä. Viime kesän myrskyjen vahinkoja tulee korvattavaksi vakuutusyhtiöissä tämän hetkisten tietojen mukaan 25–30 miljoonan euron arvosta**.

If valmistautuu kasvaviin ilmastoriskeihin, kun se alkaa tarjota asiakkailleen laajaa turvaa luonnonilmiöiden varalle. Poikkeukselliset luonnonilmiöt kattava turva otetaan käyttöön marraskuussa 2010 osana kotivakuutuksia ja asunto-osakeyhtiöiden kiinteistövakuutuksia.

-          2000-luku on osoittanut, että suomalaisten on pystyttävä varautumaan poikkeuksellisiin sääilmiöihin entistä paremmin. Uusi turva tarjoaa markkinoiden laajimman suojan luonnonmullistusten varalle, sillä se kattaa myrsky- rae- ja tulvavahingot, johtaja Paula Salonen If Vahinkovakuutusyhtiöstä kertoo.

Muutoksen seurauksena luonnonilmiövahingot kootaan saman turvan alle, ja aiemmin vakuutusyhtiöiden korvausten ulkopuolelle jääneet vesistötulvat otetaan mukaan korvausten piiriin. Turva sisältää niin kutsutun tulvavakuutuksen, josta maa- ja metsätalousministeriö valmistelee parhaillaan lakiesitystä. Turvan laajennus ei vaikuta kotitalouksien vakuutusmaksuihin.

-          Haluamme olla aktiivisesti mukana edistämässä myös tulvavahinkoihin varautumista, joten turvan laajennus kaiken tyyppiset tulvat kattavaksi kokonaisuudeksi koettiin tarpeelliseksi.

Finanssialan Keskusliiton tutkimuksen mukaan suomalaisista 64 prosenttia haluaa, että ilmastonmuutos otetaan huomioon vakuutuksissa. Esimerkiksi Ruotsissa turva tulvien varalle on kuulunut kotivakuutukseen jo 1970-luvulta lähtien.

Luonnonilmiöturva tulee voimaan automaattisesti kaikille Ifin kotivakuutusasiakkaille vakuutuksen laajuudesta riippumatta.

*Valtion tulvavahinkotyöryhmä
** Finanssialan Keskusliiton arvio

Lähteet: Valtion tulvavahinkotyöryhmä, Finanssialan Keskusliiton Turvaa vakuuttamisesta -tutkimus 2010

Lisätietoja antaa:

Johtaja, henkilöasiakkaat Paula Salonen, p. 010 514 4280, paula.salonen@if.fi
Omaisuusvakuutusten tuotepäällikkö, henkilöasiakkaat Veli-Pekka Kemppinen, p. 010 514 1100, veli-pekka.kemppinen@if.fi
Omaisuusvakuutusten tuotepäällikkö, yritysasiakkaat Pasi Leppänen, p. 010 514 1541, pasi.leppanen@if.fi

If on johtava vahinkovakuuttaja Pohjoismaissa ja Baltiassa. 6 800 työntekijää tarjoaa korkealaatuisia vakuutustuotteita ja -palveluita 3,6 miljoonalle henkilö- ja yritysasiakkaalle. Vahinkovakuutusten asiantuntijana If on mukana myös ennaltaehkäisemässä vahinkoja ja onnettomuuksia. Tavoitteena on parantaa asiakkaitten ja samalla koko yhteiskunnan turvallisuutta. If kuuluu Sampo-konserniin.

• Luontokysymykset