If pilotoi asiakkailleen maksutonta etälääkäripalvelua ulkomaan matkoille

Vatsatauti, auringon polttama iho ja flunssa ovat tavallisimpia lääkärikäynnin syitä ulkomaan matkoilla. Pilotissa If tuo kumppaninsa MeeDocin kanssa lääkärin vastaanoton asiakkaan puhelimen tai tietokoneen ruudulle ulkomailla.

Ulkomailla lääkäriin lähteminen ei kuulu kenenkään lomasuunnitelmiin. Lääkärin etsiminen ja vieraalla kielellä vaivojen selittäminen ovat omiaan aiheuttamaan stressiä tilanteessa, jossa olisi tarkoitus keskittyä vapaa-ajasta nauttimiseen.

If on käynnistänyt pilotin, jossa Ifin matkustajavakuutuksen ottaneet asiakkaat ovat oikeutettuja etälääkäripalveluihin ulkomailla lomaillessaan. Ifin asiakkaille maksuton palvelu on tarjolla kesän loppuun saakka.

– Haemme pilotilla vastausta siihen, ovatko suomalaiset kiinnostuneita käyttämään etälääkärin palveluja lomamatkoilla. Samalla keräämme kokemuksia siitä, miten uudenlainen palvelu saadaan toimimaan mahdollisimman kätevästi ulkomailla olevan asiakkaan kannalta, Ifin henkilökorvausten johtaja Tuija Tuovila sanoo.

MeeDocin palvelun avulla matkustaja tavoittaa suomalaisen lääkärin vuorokauden ympäri suojatun keskustelu- tai videoyhteyden kautta. Lääkäri voi antaa diagnoosin, hoito-ohjeet sekä EU-maissa sähköisen lääkereseptin. Lääkärin kanssa voi puhua, lähettää kuvia ja ottaa tarvittaessa videoyhteyden.

Palvelua voi käyttää matkapuhelin- ja tablettisovelluksella tai nettiselaimen kautta. Kaikki MeeDocin lääkärit ovat lisensoituja lääkäreitä.

Milloin etälääkäri riittää, milloin pitää mennä vastaanotolle?– Etälääkäriin kannattaa olla yhteydessä, jos sinulla ei ole akuutti hätä. Jos esimerkiksi pohdit, olisiko sinun hyvä mennä lääkärin vastaanotolle, MeeDocin etälääkäri auttaa tilanteen arvioinnissa.

– Jos loukkaannut tapaturmaisesti tai tarvitset kiireellistä sairaanhoitoa, soita Ifin hätäpäivystykseen +358 800 1 3800. Hätäpäivystys on auki vuorokauden ympäri.

– Voit myös halutessasi mennä paikalliselle lääkärille. Lue lisää Ifin sopimuslääkäreistä.

– Etälääkäripalvelu on tarkoitettu vapaa-ajan ulkomaan matkoille Ifin matkustajavakuutusasiakkaille.

– Etälääkäripalveluun oikeutetut asiakkaat ovat saaneet Ifistä sähköpostia, jossa on ohjeet etälääkärin käyttöön. Etälääkärin käyttö edellyttää rekisteröitymistä MeeDocin palveluun.

Lisätietoja ja yhteydet:

Ainomaija Pippuri, viestintäjohtaja, If, p. 050 424 4217, ainomaija.pippuri@if.fi

MeeDocin tutkimus (2016): Suomalaista lääkäriä arvostetaan ulkomailla

• Terveys, sairaanhoito, lääketiede