Ilman kypärää pyöräilevät: kypärättömyydelle ei erityistä syytä

Nyt on aika kaivaa polkupyörät ja kypärät esiin varastosta. Pyöräilykypärän käyttö pienentää kuolemanriskiä pyöräillessä 73 prosenttia, mutta silti yllättävän moni pyöräilee yhä ilman kypärää. Kypärättä pyöräilylle ei ole selvää syytä – tyypillisesti kypärää ei vain tule käytettyä.

Pyöräilykypärä suojaa tehokkaasti päätä, ja se voi parhaassa tapauksessa jopa säästää pyöräilijän hengen.

Ifin asiakkailleen kohdistamassa kyselyssä ilmenee, että kypärättömyydelle ei löydy yhtä vahvaa syytä. Kolme neljästä ilman kypärää pyöräilevästä kertoo, että kypärää ei vain tule jostain syystä käytettyä.

Neljä kymmenestä käyttäisi kypärää, jos löytäisi riittävän hyvännäköisen kypärän. Joka neljäs painaisi kypärän päähänsä rikesakon uhatessa, ja joka viidennen herättäisi kypärän käyttöön vähältä piti
-tilanne.

Kuusi kymmenestä pyöräilijästä käyttää kypärää aina pyöräillessään ja kaksi kymmenestä ei koskaan. Internetissä toteutettuun kyselyyn on vastannut noin 19 000 pääasiassa Ifin asiakasta huhti−toukokuussa 2014.

Pyöräilijän on väistettävä autoa yleensä suojatielläkin

Päävamma on usein pyöräilyonnettomuuden vakavin seuraus. Tutkimusten perusteella pyöräilykypärän käyttö pienentää kuolemanriskiä 73 prosenttia. Pää- ja aivovammojen riski pienenee 63−88 prosenttia.*

Työmatkalla sattuneet tapaturmat korvataan työnantajan lakisääteisestä tapaturmavakuutuksesta. Koululaisten koulumatkat kuuluvat kotikunnan tai -kaupungin vastuulle, jos vahinkoon ei liity ajoneuvoa. Vapaa-ajalle ja isompien vahinkojen varalta vapaaehtoinen henkilövakuutus on suositeltava vaihtoehto. Myös vastuuvakuutuksesta voi olla hyötyä.

- Kotivakuutukseen sisältyvä vastuuvakuutus voi korvata toiselle aiheutuvia vahinkoja silloin, jos polkupyöräilijä todetaan vahingonkorvausvelvolliseksi kolarissa. Näissä tilanteissa vastuuvakuutus toimii eräänlaisena pyöräilijän liikennevakuutuksena, vakuutusjohtaja Mika Viipuri Ifistä kertoo.

Pyöräilykauden alkaessa on tärkeää muistaa, että pyöräilijän oikeudet poikkeavat jalankulkijan oikeuksista. Pyöräilijän on esimerkiksi väistettävä autoa suojatiellä, jos pyörätieltä tuleva polkija ylittää autotien suojatietä pitkin. Kääntyvän auton on kuitenkin väistettävä risteävää suojatietä ylittävää pyöräilijää. Myös kolmion tai stop-merkin takaa suojatielle tuleva auto väistää pyöräilijää.

Jos pyöräilijä ajaa ajoradalla, hän noudattaa samoja väistämissääntöjä kuin autoilijakin.

Näin valitset sopivan pyöräilykypärän:
1. Tarkista, että pyöräilykypärässä on CE-merkintä.
2. Valitse omaan päähän hyvin istuva kypärä. Etsi kypärä, jossa on säätömahdollisuus, jolloin kypärä sopii tarvittaessa myös esimerkiksi pipon kanssa.
3. Kiinnitä kypärä siten, että se suojaa myös otsaa. Varmista, että kypärä ei pääse siirtymään paikoiltaan, jos kaadut. Leukahihnan väliin pitäisi mahtua enintään 1–2 sormea.
4. Hyvä kypärä on sellainen, jota tulee käytettyä, joten älä väheksy kypärän ulkonäköä. Kirkas väri auttaa sinua erottautumaan liikenteessä.
5. Jos kypärä saa iskun esimerkiksi kaatumisen yhteydessä, vaihda se uuteen.

* Lähde: Liikenneturva

Lisätiedot: