Irtotavarat takapenkillä voivat aiheuttaa hengenvaaran

Syyslomareissuun lähtiessä auto kannattaa pakata huolellisesti, vaikka edessä olisi vain lyhyt matka. Matkustamossa olevat irtotavarat voivat muuttua äkkipysähdyksessä vaarallisiksi. Esimerkiksi tablettitietokoneelle kannattaa hankkia teline, joka pitää laitteen paikoillaan äkkipysähdyksessäkin.

Vesipullo, puhelin tai tablettitietokone ovat kevyitä, mutta ne voivat saada aikaan pahaa jälkeä yhtäkkiä pysähtyvässä autossa. Mitä kovempi vauhti ja mitä taempana autossa irralliset tavarat sijaitsevat, sitä vaarallisempia ne ovat äkkipysähdyksessä.

– Moni pakkaa takakontin huolellisesti mutta ei miellä, että pienetkin irtotavarat voivat muuttua vaarallisiksi äkkipysähdyksessä, viestintäpäällikkö Mari Huotari Ifistä sanoo.

Esimerkiksi 350 gramman painoinen tablettitietokone painaa liike-energiansa ansiosta noin yhdeksän kiloa, jos auto pysähtyy äkillisesti 80 kilometrin tuntinopeudesta*.

– Kuvittele, että ajaessa päällesi lentää täysin yllättäen yhdeksän kilon käsipaino. Tärsky on aikamoinen, Mari Huotari havainnollistaa.

Tabletille kannattaa hankkia autoon tarkoitettu teline, joka pitää laitteen paikoillaan äkkipysähdyksissäkin. Lisäksi teline estää tabletin rikkoutumisen, kun laite ei jää matkan aikana muiden tavaroiden alle puristuksiin tai luiskahda lasten käsistä lattialle.

Juomapullo telineeseen, lelut istuintaskuun ja puhelin hansikaslokeroon

Pakkaa painavimmat tavarat takakontin pohjalle ja takaseinää vasten. Minimoi tavaroiden liikkuminen takakontissa.

- Hanki tablettitietokoneelle teline ja pidä puhelin esimerkiksi hansikaslokerossa, kun sitä ei käytetä.

- Useissa autoissa on telineet juomapulloille, missä pullo on käden ulottuvilla mutta turvallisesti paikoillaan.

- Lasten kirjat ja lelut kannattaa laittaa istuintaskuihin tai hansikaslokeroon. Hattuhylly ei ole turvallinen säilytyspaikka kevyillekään tavaroille.

- Koirat matkustavat turvallisimmin valjaissa, kissat kuljetuskopissa. Muistathan huolehtia, että kuljetuskoppi ei pääse liikkumaan äkkijarrutuksessa!

- Älä lastaa raskaita tavaroita suksiboksiin, koska liian painava suksiboksi muuttaa auton painopisteen. Tarkista auton ohjekirjasta, miten paljon tavaraa auton katolla saa kuljettaa.

* Törmäysmassa, jos auto pysähtyy puolen metrin matkalle.

Mari Huotari, viestintäpäällikkö, If, p. 050 424 0067, mari.huotari@if.fi
Tietoa lasten turvaistuimista