Marraskuu on pyöräilyn karu kuukausi – oikeilla varusteilla pysyt pystyssä

Marraskuu on petollinen kuukausi pyöräilijöille, Ifin vahinkotilastoista ilmenee. Pimeys, märät lehdet, sohjo ja liukkaus voivat tehdä pyörätiestä temppuradan, jossa pystyssä pysyminen vaatii malttia ja oikeanlaisia varusteita.

Marraskuu on pyöräilyvahinkojen huippukuukausi. Silloin pyöräilijöitä loukkaantuu lukumääräisesti eniten, huolimatta siitä, että pyöräilijöitä on liikenteessä huomattavasti vähemmän kuin suosituimpina pyöräilykuukausina.

Tiedot perustuvat Ifin analyysiin yli 10 000 työmatkalla sattuneesta pyöräilytapaturmasta.

– Tilastojen valossa marraskuu on karu. Pyöräilijän kannattaa satsata valoihin sekä nastarenkaisiin ja totuttautua siihen, että matkantekoon menee nyt enemmän aikaa kuin kesäkeleillä. Pyörää ei ole kuitenkaan syytä siirtää varikolle, vaan oikeat varusteet auttavat pysymään pystyssä myös haastavilla keleillä, korvausjohtaja Anssi Ranta Ifistä kertoo.

Autoilijoiden kannattaa muistaa, että pyöriä on liikenteessä vuoden ympäri.

– Pyöräilijöille on nyt hyvä antaa enemmän tilaa liikenteessä ja varautua itsekin normaalia pidempiin jarrutusmatkoihin, Ranta sanoo.

Ifin tilastojen mukaan joka neljäs työmatkalla pyöräillessä loukkaantuva on 47–60-vuotias nainen. Kokonaisuudessaan kaksi kolmesta pyöräilytapaturmasta sattuu naisille.

Vinkit talvipyöräilyyn:

• Hanki pyörään valo. Sitä vaatii jo lakikin, jos ajat pimeällä ja märällä tiellä.
  • Vaihda pyörään nastarenkaat. Nastoitettu eturengas lisää vakautta, nastoitettu takarengas taas lisää pitoa jarrutuksessa. Voit halutessasi nastoittaa pelkän eturenkaan.
  • Käytä heijastimia. Pyörässä käteviä ovat esimerkiksi pinnaheijastimet, pyöräilijä taas erottuu parhaiten heijastavissa vaatteissa tai heijastinliivissä.
  • Kokeile heijastavia asusteita, jos perinteiset heijastimet eivät säväytä. Entä oletko jo kuullut heijastavasta teipistä tai heijastinspraysta?
  • Muista kypärä. Useimmat pyöräilytapaturmat johtuvat kaatumisesta, jolloin pyöräilykypärä voi parhaassa tapauksessa pelastaa henkesi.
  • Varaa pyörämatkalle ylimääräistä aikaa, jotta voit tarpeen mukaan ajaa hiljempaa.
  • Muista, että autojen pysähtymismatkat voivat olla normaalia pidempiä – marraskuussa kuskit eivät ole vielä tottuneet liukkaisiin keleihin, ja kaikissa autoissa ei ole välttämättä talvirenkaita.

Mari Huotari, viestintäpäällikkö, If, p. 050 424 0067, mari.huotari@if.fi
Pyöräilijän liikennesäännöt