Näin vältät haaverit hiihtolomalla

Hiihtolomakausi täyttää ensi viikolla hiihtokeskukset. If kokosi vinkit turvalliseen hiihtolomaan. Laskettelureissu ulkomailla voi tulla kalliiksi ilman matkavakuutusta.

Ifin vahinkotilastojen mukaan laskettelussa ja luistelussa tapahtuu talvilajeista eniten vahinkoja. Lasketellessa ja lautaillessa sattuu useimmiten murtumia, sijoiltaanmenoja ja erilaisia kolahduksia.

Moni yliarvioi omat laskutaidot, vaikka olisi rinteessä talven ensimmäistä kertaa.

– Liian kova vauhti on yleisin syy tapaturmiin laskettelurinteissä. Rinteessä kannattaa aina käyttää kypärää ja laskea sellaisia rinteitä, joiden vaikeustaso vastaa omia taitoja, muistuttaa Ifin henkilökorvausten asiantuntija Anne Koivisto.

Huomioi laskuvauhdissa taitojesi lisäksi rinteen kunto, sää ja muiden laskijoiden määrä. Rinteessä ja ladulla takana tulevalla on aina väistämisvelvollisuus. Ohita etenkin lapset ja aloittelijat riittävän etäältä.

– Jäisessä rinteessä voit loukata erityisen helposti pään ja kädet, kun taas sohjossa erityisesti polvet ovat vaarassa, kun suksi tökkää äkkiä pehmeään lumeen, Koivisto toteaa.

Käytä virallisia, merkittyjä rinteitä ja reittejä. Kannattaa muistaa, että niiden ulkopuolella laskiessa on omalla vastuulla eikä vakuutuskaan kata mahdollisia vahinkoja.

Ulkomailla laskiessa muista matkavakuutus

Jos jotakin sattuu, kotimaassa voit hyödyntää omaa tapaturma- tai sairausvakuutustasi. Muista hankkia matkavakuutus hiihtolomalle lähtiessä aina, kun matkustat ulkomaille.

Ulkomaan laskureissulla matkavakuutuksessa tärkeintä on sairauksien ja tapaturmien hoitokulut kattava turva, josta korvataan matkalla sattuneiden haavereiden hoitokuluja ilman omavastuuta ja euromääräistä ylärajaa.

– Esimerkiksi Alpeille suunnatessa matkustajavakuutus on ehdottoman tärkeä myös siksi, että se kattaa kuljetuskustannukset, jos loukkaannut rinteessä ja sinut joudutaan hakemaan esimerkiksi helikopterilla sairaalaan. Tällöin kustannukset nousevat helposti useisiin tuhansiin euroihin, muistuttaa Anne Koivisto.

Suojaudu suksivarkailta

Suksia varastetaan tyypillisesti rinneravintoloiden edestä sekä lomamökkien pihoista ja lukitsemattomista suksibokseista. Lukitse sukset telineeseen kahvitauon ajaksi ja laita sukset lukittuun varastoon yöksi.

– Matkatavaravakuutus auttaa, jos sukset kuitenkin varastetaan tai ne eivät esimerkiksi saavu perille lomakohteeseen. Myös kotivakuutus kattaa reissussa mukana olevat tavarat, mutta kannattaa huomioida, että kotivakuutuksessa yleensä on matkatavaravakuutusta korkeampi omavastuu, toteaa Anne Koivisto.

– Kirjaa ennen lomaa ylös suksien merkki ja malli, niin saat vahingon sattuessa oikeanlaisen korvauksen menetetyistä suksista, Koivisto vinkkaa.

5 vinkkiä rinteeseen

1. Käytä kypärää ja tarkista välineet ennen mäkeen menoa.
  2. Sovita vauhti taitoihisi ja unohda syöksylasku.
  3. Muista väistämissäännöt.
  4. Käytä virallisia reittejä.
  5. Suojaudu auringolta.

Anne Koivisto, henkilökorvausten asiantuntija, If, p. 010 515 8437, anne.koivisto@if.fi
Outi Kärkkäinen, viestintäpäällikkö, If, p. 010 514 1962, outi.karkkainen@if.fi

10 vinkkiä laskettelumatkalle ja rinteeseen