Näin vältät tyypilliset vahingot veneen telakoinnissa

Ennätyslämmin kesä sai veneilijät liikkeelle, mikä näkyi piikkinä Ifin korvaamissa venevahingoissa. Kuitenkin keskimäärin peräti kolmannes vuoden kaikista venevahingoista sattuu syys–huhtikuussa eli aktiivisen veneilykauden ulkopuolella, paljastavat vahinkotilastot. Veneen huolellisella telakoinnilla vene säilyy kunnossa talven yli.

Joka syksy veneiden vesiltänoston alkaessa Ifiin ilmoitetaan vahinkoja, joissa vene on tippunut trailerilta tai kaatunut pukeilta noston yhteydessä.

– Rannoilla näkee melko kirjavia käytäntöjä veneiden nostossa ja kuljetukseen valmistautumisessa. Noston yhteydessä syntyvät vahingot johtuvat usein kiinnitysten pettämisestä tai veneiden huolimattomasta tukemisesta, kertoo venevakuutuksista vastaava tuotepäällikkö Mikael Tervonen Ifistä.

– Ennen veneen nostoa kannattaa tarkistaa trailerin kunto. Etenkin laina- tai vuokratrailereissa on usein puutteita esimerkiksi veneen kokoon ja turvalliseen tukemiseen liittyen. Valitse myös nostopaikka huolella: mitä suurempi vene, sitä loivempi nostoliuska toimii yleensä parhaiten. Nostoliuskalta ylös ajettaessa keulan kiinnitys on hyvä varmistaa ylimääräisellä nostoliinalla, joka estää veneen tippumisen kovalle liuskalle, mikäli vinssin vaijeri tai hammastus pettää, vinkkaa Tervonen.

Maakuljetuksen aikana vene tulee olla sidottu keulavinssin lisäksi vähintään kolmella sidoksella veneen keulasta, keskeltä ja perästä sekä siten, ettei vene pääse äkkijarrutuksessa tai törmäyksessä liikkumaan kulkusuuntaan. Suurempien veneiden nostossa ja kuljetuksessa kannattaa hyödyntää niihin erikoistuneita yrittäjiä. Useimmat yritykset kuitenkin edellyttävät, että veneellä on oma vakuutus voimassa noston aikana.

Varaudu myrskyihin ja pitkäkyntisiin

Jos vene talvehtii ulkona, varmista, että venettä suojaava pressu tai pressukatos kestää kovankin tuulen aiheuttamat puuskat sekä pitää veden ja lumen ulkopuolella.

– On hyvä käydä tarkistamassa venettä talvellakin säännöllisesti, erityisesti myrskyjen ja rankkojen sateiden jälkeen, jotta huomaa heti, jos jokin on vialla.

Talvella tapahtuu myös veneilykautta enemmän moottorivarkauksia. Moottoreita, moottorien alaosia ja potkureita varastetaan erityisesti pienemmistä veneistä, isompiin veneisiin puolestaan voidaan murtautua elektroniikan, kuten plotterin, perässä.

– Jos mahdollista, veneen olisi turvallisinta talvehtia lukituissa sisätiloissa, lukitun portin takana tai omalla pihalla valvonnan alla, muistuttaa Tervonen.

Venevakuutus auttaa myös talvella

Ifin kaikki venevakuutukset korvaavat ulkoisesta syystä aiheutuneet vahingot veneen siirtämisen ja säilytyksen aikana, eli esimerkiksi nostoliinan katkeamisesta aiheutuvan veneen kaatumisen. Lisäksi ilkivalta-, varkaus- ja tulipalovahingot sisältyvät kaikkiin venevakuutuksiin vuoden ympäri. Veneen täyskasko korvaa myös, jos myrsky aiheuttaa veneelle vahinkoja. Veneen täyskasko on vuodenaikahinnoiteltu, eli vakuutusmaksu on talvella kesää matalampi.

4 vinkkiä veneen talvisäilytykseen

1. Jos peität veneen pressulla, varmista riittävä ilmanvaihto, ettei home pääse valtaamaan venettä. Avaa myös veneen sisällä olevien säilytystilojen luukut.
  2. Varmista, että suojapeitteessä on harja, jotta lumi pääsee liukumaan pois eikä jää peitteen päälle makaamaan. Älä kiinnitä pienen veneen suojapressua pukin tukipuihin, sillä kovalla tuulella pressu voi irrottaa tukipuut ja vene voi kaatua.
  3. Perämoottori kannattaa irrottaa ja säilyttää lukitussa tilassa. Jos moottori kuitenkin jää paikalleen, lukitse se veneen peräpeiliin tai kiinnitä läpipulttaamalla. Perämoottorin ja potkurin varastamista voi myös hankaloittaa sijoittamalla veneen aivan seinän viereen tai asettamalla kahden veneen peräpeilit vastakkain.
  4. Tyhjennä vene arvokkaista tavaroista. Jos jätät veneeseen irrallisia laitteita, laita ne lukkojen taakse.

Vinkit veneen telakointiin
Mikael Tervonen, venevakuutuksista vastaava tuotepäällikkö, If, mikael.tervonen@if.fi
Outi Kärkkäinen, viestintäpäällikkö, If, p. 010 514 1962, outi.karkkainen@if.fi

• telakointi