Omakotitalojen palovahingoissa näkyy piikki syksyllä

Ifin vahinkotilastojen mukaan omakotitaloissa sattuu syksyisin muita vuodenaikoja enemmän palovahinkoja. Vahinkopiikin taustalla ei ole tulipalojen lisääntyminen vaan nokivahingot, joita syntyy, kun takkoja aletaan lämmittää ensimmäisiä kertoja kesän jälkeen.

Pitkään käyttämättä ollut takka saattaa tehdä tepposet syksyn ensimmäisellä lämmityskerralla. Lämmityskauden alkaessa hormit ovat kylmiä ja niihin on kerääntynyt kosteutta, jolloin takka pölläyttää helposti savut sisälle.

– Takka saattaa aluksi vetää hyvin, mutta hetken lämmityksen jälkeen hormin seinämissä oleva kosteus höyrystyy ja painuu hormissa alaspäin estäen savun kulun. Tuloksena takka puskee savut sisälle, vahingontorjuntapäällikkö Jari Pekka Koskela Ifistä kertoo.

Jos savua pääsee sisälle, koti kannattaa tuulettaa huolellisesti. Tavallinen pesuaine ei tepsi seiniin hiipineeseen nokeen, vaan siivouksessa tarvitaan noen puhdistamiseen tarkoitettua sientä. Hankalampien nokivahinkojen siivoaminen kannattaa jättää ammattilaisille.

Näin vältyt savulta kodissa:

• Hormia kannattaa esilämmittää ennen tulen tekoa. Puhalla nuohousluukusta hiustenkuivaajalla tai kuumailmapuhaltimella lämmintä ilmaa hormiin vähintään viiden minuutin ajan.
  • Vetoa voi parantaa pienentämällä koneellista ilmastointia tai avaamalla ikkunan. Keskuspölynimuria tai liesituuletinta ei kannata laittaa päälle samaan aikaan, kun takkaan sytytetään tulta.
  • Syksyn ensimmäisellä lämmityskerralla takkaan kannattaa laittaa tavallista vähemmän puita.

Jos takka pölläyttää savut sisälle:

• Älä pyyhi seiniä rätillä ja tavallisella pesuaineella. Ne lähinnä levittävät nokea.
  • Pienien nokijälkien siivoamiseen on olemassa nokisieniä, joilla noen saa pois seinistä ja katosta.
  • Suurempien nokivahinkojen siivoaminen kannattaa jättää ammattilaisille.
  • Kotivakuutus korvaa useimmiten noen ja savun aiheuttamia siivouskuluja.
  • Vakuutus ei kuitenkaan korvaa nokijälkien siivousta, jos takan pelti on unohtunut kiinni.
  • Muista tarkistaa säännöllisesti, että kodin palo- ja häkävaroittimet toimivat.

Lisätietoja ja yhteydet:
Mari Huotari, viestintäpäällikkö, 050 424 0067, mari.huotari@if.fi