Pohjois-Savo ja Etelä-Pohjanmaa ovat hirvikolareiden synkät alueet

Hirvivahinkoja sattuu suhteessa ajokilometreihin eniten Pohjois-Savossa ja Etelä-Pohjanmaalla. Opit hirven kohtaamisesta eivät auta, jos vauhtia on lasissa liikaa.

Hirvikolareita sattui viime vuonna ajokilometreihin suhteutettuna eniten Pohjois-Savon ja Etelä-Pohjanmaan ELY-keskusten alueilla. Eniten vahinkoja tapahtuu yleensä vilkkailla kaksikaistaisilla pääteillä. Tiedot selviävät Liikenneviraston tilastoista*.

Kova vauhti ja pimeys lisäävät selvästi riskiä joutua hirvikolariin. Yhdeksän kymmenestä hirvionnettomuudesta tapahtui alueella, jossa nopeusrajoitus on vähintään 80 kilometriä tunnissa. Noin kaksi kolmesta hirvionnettomuudesta sattui pimeässä tai hämärässä.

- Vauhdin hiljentäminen on ehdottomasti paras keino pienentää hirvikolarin riskiä. Vaikka tietäisit, miten pitää toimia hirven kohdatessasi, kovassa vauhdissa et yksinkertaisesti ehdi reagoida. Ifin vahinkotilastojen mukaan marraskuu on hirvikolareiden suhteen vuoden synkin kuukausi, korvauspäällikkö Sami Salonen Ifistä ​kertoo.

Vuonna 2012 Suomen maanteillä tapahtui 1 321 hirvionnettomuutta ja 3 880 peuraonnettomuutta. Vaikka hirvionnettomuuksien määrä kasvoi 11 prosenttia vuodesta 2011, hirvionnettomuuksissa loukkaantui viisi henkilöä edellisvuotta vähemmän. Viime vuonna hirvionnettomuuksissa ei menehtynyt ketään.

Hirven autolle aiheuttamien vahinkojen korjaaminen maksaa Ifin tilastojen mukaan keskimäärin 3500 euroa. Hirvikolareiden seurauksena If lunastaa vuosittain yli sata autoa.

Perustason autovakuutus korvaa auton vauriot hirveen, poroon, peuraan ja kauriiseen törmättäessä. Laajat autovakuutukset voivat korvata myös muihin eläimiin törmäämisen. Jos autoilija väistää hirveä ja ajaa sen seurauksena ojaan, vahingot korvataan autovakuutuksen törmäysturvasta. Kaikille autoille pakollinen liikennevakuutus kattaa ihmisille kolarissa aiheutuvat vahingot.

Hirvikolareiden tiheys alueittain:

Pohjois-Savo: 5,2
Etelä-Pohjanmaa: 5,2
Lappi: 5,1
Pohjois-Pohjanmaa: 4,7
Keski-Suomi: 4,6
Kaakkois-Suomi: 3,8
Varsinais-Suomi: 3,2
Pirkanmaa: 2,6
Uusimaa: 2,0
Koko maan keskiarvo: 3,6

Luku kertoo hirvionnettomuuksien onnettomuusasteen maanteillä vuonna 2012 (onnettomuus / 100 miljoonaa ajettua tiekilomeriä). Alueet ovat ELY-keskusten alueita. Lähde: Liikennevirasto. Hirvieläinonnettomuudet maanteillä vuonna 2012.

* Tiedotteen tilastotiedot: Liikennevirasto. Hirvieläinonnettomuudet maanteillä vuonna 2012

Sami Salonen, korvauspäällikkö, p. 050 425 8560, sami.salonen@if.fi
Mari Hätinen, tiedottaja, p. 050 424 0067, mari.hatinen@if.fi
if.fi
Lue tositarina pysäyttävästä peuraonnettomuudesta Ifin Pientä pränttiä -blogista

Kuva: Tieosuudet, joilla on suurin hirvionnettomuustiheys (2008–2012 keskiarvo). Lähde: Liikennevirasto. Hirvieläinonnettomuudet maanteillä vuonna 2012.

• autovakuutus
  • liikennevakuutus
  • hirvikolarit

If vakuuttaa kaiken, mikä on elämässä arvokasta: ihmiset, eläimet, kodit, autot ja paljon muuta. Autamme myös yrityksiä turvaamaan toimintansa silloin, kun vahinko sattuu. 6 200 ammattitaitoista työntekijäämme huolehtivat, että 3,6 miljoonaa asiakastamme Pohjoismaissa ja Baltiassa saavat tarvitsemaansa apua ja oikeanlaista turvaa – jos jotain sattuisi tapahtumaan. If kuuluu Sampo-konserniin.