Terveydenhoitoalalla varauduttiin tietomurtoihin vakuutuksella

Terveydenhoitoalan tietojärjestelmissä on runsaasti arkaluontoista henkilötietoa, jonka vuoksi Cityterveys halusi vakuuttaa liiketoimintaansa myös tietomurtojen varalta. Maailmalla yritysten tietoturvavakuutukset ovat yleistyneet, ja kyseessä on ensimmäinen terveysalan toimija Suomessa, joka on ottanut Ifin tietoturvavakuutuksen.

34 % Ifin teettämään kyselytutkimukseen* vastanneista yrityksistä pitää todennäköisenä sitä, että heidän edustamaansa yritystä kohtaan onnistuttaisiin tekemään tietomurto tulevaisuudessa.

– Riski tunnistetaan suureksi, mutta kuitenkin yllättävän harva yritys tuntuu osaavan varautua tietomurtoon parhaalla mahdollisella tavalla, Ifin yritysasiakasliiketoiminnan johtaja Jens Jensen kertoo.

Terveydenhoitoalalla tietomurto voi aiheuttaa suurta vahinkoa

Terveydenhoitoalan tietojärjestelmissä on myös asiakkaiden arkaluontoista henkilötietoa, joka saattaa kiinnostaa myös kyberrikollisia. Tietojen päätyminen vääriin käsiin saattaa hankaloittaa yrityksen liiketoimintaa.

– Vaikka tietoturvamme on ja tulee olemaan kunnossa, haluamme lisäturvaa liiketoiminnan jatkuvuudelle myös silloin, jos joudumme tietomurron uhriksi ja tietojärjestelmämme häiriintyvät. Tiedostamme, että kyberrikollisuus on kansainvälisesti kasvava ongelma, ja kuka tahansa voi joutua sen uhriksi, toteaa Cityterveyden talousjohtaja Mika Rihtilä.

– Haluamme maksimoida potilasturvallisuuden myös tietoturvan osalta ja siksi päätimme ottaa toimialamme ensimmäisenä yrityksenä Ifin tietoturvavakuutuksen. Ifin tietoturvavakuutus ja sen mukanaan tuomat normaalia laajemmat testaukset yhteistyökumppani IBM:n kanssa tuovat meille ulkopuolista lisävahvistusta sille, että järjestelmämme ja tietoturvamme ovat kunnossa, perustelee Rihtilä.

If on ensimmäinen pohjoismainen vakuutusyhtiö, joka tarjoaa yrityksille tietoturvavakuutusta. If Tietoturvavakuutus tuli markkinoille maaliskuussa 2015 ja se korvaa tietoturvarikoksesta aiheutuneita kustannuksia, kuten liiketoiminnan keskeytymisen. if.fi/tietoturva

* Tutkimuksen toteutti Sales Questor If Vahinkovakuutusyhtiön toimeksiannosta. Tutkimukseen haastateltiin yritysten tietoturvasta vastaavia henkilöitä. Vastaajajoukko oli suuruudeltaan 100 henkilöä, ja yritykset olivat eri toimialoilla toimivia pk-yrityksiä, jotka toimivat yksityisellä sektorilla. Haastattelut toteutettiin puhelimitse helmikuussa 2015.

Mika Rihtilä, Cityterveys, talousjohtaja, p.0400 699 249, mika.rihtila@cityterveys.fi
Jens Jensen, If, johtaja, Suomen Yritysasiakkaat-liiketoiminta, p. 010 514 5114, jens.jensen@if.fi
Riikka Rytilahti, If, tiedottaja, p. 050 424 4223, riikka.rytilahti@if.fi

• tietoturvavakuutus
  • tietoturva
  • vakuutus
  • tietomurto
  • terveydenhoito
  • terveydenhoitoala
  • cityterveys
  • kyberrikollisuus
  • hakkerointi
  • yritysvakuutus

If

Cityterveys
Cityterveys on kotimainen palveluntarjoaja, joka tuottaa potilaille ja heitä hoitaville lääkäreille huippudiagnostiikkaa nopeasti ja merkittävästi nykyisiä hintatasoja edullisemmin. Yhtiö tuottaa tällä hetkellä pääasiassa magneetti- ja laboratoriotutkimuksia. Cityterveys toimii tällä hetkellä Helsingissä, Jyväskylässä, Kouvolassa, Oulussa, Raumalla, Tampereella ja Vaasassa. Yhtiö avaa lisäksi uusia toimintayksiköitä Hämeenlinnaan, Hyvinkäälle, Kajaaniin, Kotkaan, Lahteen, ja Turkuun. Yhtiö on kotimainen, isoihin ketjuihin ja perinteisiin terveyspalvelutarjoajiin kuulumaton itsenäinen toimija.

Yhtiö on laskenut markkinoille tullessaan muun muassa magneetti- ja laboratoriotutkimusten hintoja merkittävästi. Yhtiön tuottamat palvelut ovat hintatasoltaan jopa yli 90 % alhaisempia kuin perinteisillä yksityisillä toimijoilla.