Vakuutusala luovii uusien digiriskien maailmassa

Älylaitteiden, automatisaation ja robotisaation vallankumous on muuttanut niin yhteiskunnan, teollisuuden kuin ihmistenkin toimintaa, ja kehitys tulee vain nopeutumaan. Miten vakuutusyhtiöt pystyvät vastaamaan uusiin riskeihin, kun vahinkojen arviointi ja vastuukysymykset vaikeutuvat?

Automatisaatio ja robotisaatio ovat muuttaneet maailmaa ja myös vakuutusyhtiöiden on mukauduttava uudistuneeseen riskien kenttään. Vakuutuksilta vaaditaan nyt entistä herkempää muuntautumiskykyä vastaamaan nykyajan ja myös tulevaisuuden tarpeita ja tilanteita. Automatisaatio ja robotisaatio muuttavat riskien luonnetta, kun vakuutuksen kohde voikin olla esimerkiksi ohjelmoitu, älykäs kone.

Yritysten toiminta on jo nyt verkottunutta alihankintaketjujen kautta. Liiketoiminnan riskeissä on paljon riippuvuuksia muista toimijoista. ”Kaiken internet” toteutuu jo lähivuosina. Älykkäät ja havaintoja tekevät laitteet ovat yhteydessä toisiinsa tuottaen valtavasti tietoa, joka alkaa ohjata kokonaisuuksien toimintaa. Yhteyksien ja riippuvuuksien määrä lisääntyy hurjasti.

– Vakuuttamisessa on oltava jatkuva näppituntuma siitä, mihin suuntaan kehitys menee. Jos ote tulevaisuuden luotaamisesta katoaa, voi olla vaikea mitoittaa vakuutuksia kattamaan nykyaikaisia riskejä, joista osa on arvaamattomia. On eri asia vakuuttaa koti kuin robotti, Ifin vastuuriskien hallinnan asiantuntija ja Finanssialan Keskusliiton vastuuvakuutustoimikunnan puheenjohtaja Matti Sjögren visioi.

Robottiautot ja 3D-printtaus tulevaisuutta myös vakuuttamisessa

Esimerkiksi robottiautot tulevat muuttamaan ajoneuvovakuutuksia, koska robotit aiheuttavat vähemmän vahinkoja kuin ihmiset.

– Robotit eivät ole väsyneitä liikenteessä ja aiheuta sen vuoksi onnettomuuksia. Muutaman kymmenen vuoden päästä liikennevahinkoja voi sattua jopa 90 % vähemmän kuin nykypäivänä. Tällä tulee olemaan suuri merkitys ajoneuvovakuuttamisen näkökulmasta, Sjögren toteaa.

Yritysten riskit liittyvät pääasiassa liiketoiminnan turvaamiseen. Bisneksen jatkuvuuden takaaminen on yritysten vakuuttamistarpeiden keskiössä.

– Tietoturva- ja muut kyberriskit ovat nousseet muutaman vuoden aikana todellisiksi. Niillä on suora yhteys yrityksen liiketoimintaan: järjestelmien kaatumisella on välitön vaikutus yrityksen rahavirtaan, Sjögren kertoo.

Vakuutusyhtiöissä mietitään mm. näiden nykyaikaista vakuuttamista:

• robottiautot
  • 3D-printtaus
  • miehittämättömät ilma-alukset (esimerkiksi pienhelikopterit)

– Suomessa on Euroopan ja ehkä koko maailman liberaalein sääntely miehittämättömien ilma-aluksien suhteen: kuka tahansa voi lennättää minihelikopteria, mutta kannattaa pitää huolta vastuuvakuutuksen kattavuudesta, koska vakuutuksen pitää kattaa muun muassa terrorismi.

Ifiltä on mahdollista ostaa vakuutus, joka kattaa myös terrorismin.

– Olemme ensimmäinen tällaisen vakuutuksen kehittänyt ja sitä myyvä vakuutusyhtiö Suomessa, Sjögren kertoo.

Matti Sjögren, vastuuriskien hallinnan asiantuntija, If, p. 050 376 1393, matti.sjogren@if.fi

• Teknologia, yleinen

• vakuutus