Vinkkejä turvalliseen pulkkamäkeen ja rinteeseen

Pulkkamäkikausi on nyt kuumimmillaan, ja vauhdin hurmassa turvallisuus saattaa jäädä taka-alalle. If vinkkaa, miten ikäviltä onnettomuuksilta voi välttyä.

1. Muista kypärä

Yleisimpiä mäessä tapahtuvia vahinkoja ovat hammas- ja päävammat. Kalloon kohdistuva tärähdys tai isku voi aiheuttaa vakavat vammat, jos kypärä ei ole antamassa suojaa tälliltä.

2. Paina väistämissäännöt mieleen

Mäessä ja rinteessä ylhäältä eli takaa tulevalla on velvollisuus väistää. Koska edellä laskevilla ei ole silmiä selässä, vastuu on sillä, joka näkee mitä pitää väistää.

3. Suosi tasaista ja tuttua

Varmista ennen laskemista, että pulkkamäki on tasainen. Lumen alla voi piillä yllättäviä töyssyjä ja kivenlohkareita, jotka voivat aiheuttaa pahaa aavistamattomalle laskijalle ikävän murtuman esimerkiksi häntäluuhun. Tuttu mäki tai laskettelurinne on usein kaikista turvallisin laskea, koska sen notkot ja mutkat ovat entuudestaan tiedossa ja niihin osaa siksi varautua.

4. Pysy kaukana puista ja liikenneväylistä

Kävely-, pyöräily- tai autotie ja pulkkamäki eivät ole hyvä yhdistelmä. Kävelijälle tai pyöräilijälle voi käydä hullusti, jos pulkka tömähtää yllättäen päälle. Autotielle laskiessa puolestaan pulkkailija on itse vaarassa, koska harva henkilö voittaa auton voiman törmäyksessä.

Anne Koivisto, henkilökorvausten asiantuntija, If, p. 050 364 3626, anne.koivisto@if.fi
Muistilista pulkkamäkeen ja rinteeseen

• turvallisuus