Fimatec kansainvälisessä eturintamassa uuden rakennusteknologian kehittäjänä

FIMATEC Finnish Intelligent Module Apartments Oy on imatralainen startup-yritys, joka kehittää mekatroniikkaa ja IOT:ta (Internet of Things) teollisuuden tarpeisiin. FIMATEC on saanut TEKESiltä merkittävän tuotekehitysrahoituksen. Samanaikaisesti yritystä lähtevät rahoittamaan menestyneet sijoittajaveljekset Kyösti ja Kari Kakkonen yhtiönsä Joensuun Kauppa ja Kone Oy:n kautta. Yrityksen toimitusjohtaja on keksijä, sarjayrittäjä Arto Koivuharju ja yrityksen hallituksen puheenjohtajana toimii DI Markku Pentikäinen, joka on toiminut Stora Ensolla Aasian ja Tyynenmeren alueen johtajana sekä konsernin teknologiajohtajana. FIMATEC on ollut Imatran Seudun Kehitysyhtiö Oy:n sparrattavana StartupMill palvelun puitteissa.

FIMATECin Robocatt-ratkaisusta on olemassa toimiva prototyyppi, josta kehitetään nyt varmistetun tuotekehitysrahoituksen tuella seuraava versio. Ensimmäisessä vaiheessa Robocatt-yksikkö pystyy tulostamaan tavanomaisen sandwich-betonielementin sisältäen eristyksen ja tukirakenteen. Tavoitteena on saada vuoden sisällä valmiiksi esikaupallinen teollinen laitekokonaisuus, jota voidaan ryhtyä suoraan kaupallistamaan ja myymään.

”Tiedämme maailmalta 30 vastaavanlaista betonin tulostusprojektia ja niitä kaikkia vaivaa sama ongelma: eristeen ja tukirangan samanaikainen liittäminen betonin tulostamiseen puuttuu. Syksyllä julkaistaan useitakin betonin tulostusprojekteja, jotka kaupallistetaan mahdollisimman nopeasti. Meidän ei tarvitse olla ensimmäinen, mutta meidän tarvitsee olla paras”. ”Eihän ensimmäinen kännykkäkään ollut paras. Luotamme täysin omiin suunnitelmiin”- kertoo yhtiön pääomistaja ja toimitusjohtaja Arto Koivuharju.

Kiinnostus uuden ratkaisun kehittäjää kohtaan on ollut tiivistä ja kansainvälistä. Yhtiö neuvottelee parhaillaan maailman suurimpien rakennusalalla toimivien kemikaalijättien kanssa, neuvottelukumppaneiden liikevaihto lähentelee 100 miljardia euroa. Nykyisiä yhteistyökumppaneita ovat mm. Konecranes Global Oyj, Lujabetoni Oy ja Rejlers Oy. Robocatt-tuotantoyksikön taustalla on materiaaliosaamista, koneautomaatiota, ohjelmointia ja teknistä suunnittelua sekä erilaisten laitteiden yhdistämistä luovalla tavalla. Tuotekehityshanke työllistää kymmenen henkilöä Imatralla, sekä alueen muita yrityksiä.

Imatran seudulla halutaan panostaa robotiikkaan ja uusiin teollisiin tuotantomenetelmiin. Suunnitteilla on alaan liittyvä osaamiskeskittymä, jonka puitteissa järjestetään syksyllä 2016 kutsuseminaari. Samaan yhteyteen on suunnitteilla myös uusi alaan liittyvä tuotelanseeraus, joka on vähintään yhtä mullistava innovaatio, kuin FIMAtecin RoboCatt. Laitteita pilotoidaan jo mahdollisesti Go 90`s Imatra- festivaalilla kesä- heinäkuun vaihteessa.

Markku Pentikäinen, Hallituksen puheenjohtaja, FIMATEC Oy
markku.pentikainen@marpeco.fi
puh. 0400-498 531

Laura Peuhkuri, Innovaatioasiantuntija, Kehy Oy/ StartupMill hanke
laura.peuhkuri@kehy.fi
puh. 044-760 7266

• startupmill
  • fimatec

Imatran Seudun Kehitysyhtiö Oy vastaa Imatran, Rautjärven ja Ruokolahden kuntien aloittavien ja toimivien yritysten neuvonnasta ja matkailun infotoiminnan järjestämisestä, elinkeinopoliittisten projektien toteuttamisesta ja rahoituksesta sekä yhtiöjärjestyksen mukaisten muiden palveluiden järjestämisestä yhtiön toimialueella.