Edgars Bertuks pyrkii kultaan Inspectan tuella

Kun latvialainen suunnistaja Edgars Bertuks lopetti päivätyönsä ja siirtyi täysipäiväiseksi urheilijaksi, piti moni häntä hulluna. Äänet vaimenivat, kun Bertuks voitti yllättäen ensimmäisen MM-kultansa vuonna 2012.

Edgars Bertuks syntyi 1.1.1985 Itä-Latviassa ja on urheillut niin kauan kuin hän muistaa. Suunnistus ei kuitenkaan kuulunut hänen suosikkeihinsa alusta alkaen. "Ensimmäisen kerran kokeilin suunnistusta 7-vuotiaana enkä pitänyt siitä. Oli hieman pelottavaa olla yksin metsässä. Harrastin kaikenlaisia urheilulajeja ja treenasin koripalloa hyvin vakavasti 17-vuotiaaksi asti”, Edgars kertoo. "16-vuotiaana osallistuin Riian kaupunkin suunnistusmestaruuskilpailuun ja voitin hopeaa. Vasta silloin aloin todella treenata tätä lajia.”

Vuonna 2006 Bertuks osallistui ensimmäisiin MM-kisoihinsa Tanskassa ja on tämän jälkeen osallistunut joka vuosi. "Työskentelin ja harjoittelin samanaikaisesti. Parin vuoden jälkeen aloin miettiä: mitä jos todella panostaisin suunnistukseen, kuinka pitkälle voisin päästä? Halusin selvittää omat rajani ja aloin etsiä sponsoreita."

Yli rajojen

Inspecta oli yksi ensimmäisiä yrityksistä, joka lähti sponsoroimaan Edgarsin matkaa ammattiurheilijaksi. Sponsorisopimuksen kirjoitettuaan Bertuks irtisanoutui kokopäivätyöstään ja alkoi, kuten hän itse toteaa, elää unelmaansa. "Uskoin itseeni. Silti lähes kaikkien yllätykseksi voitin maailmanmestaruuskultaa vain kuusi kuukautta suuren päätökseni jälkeen, vuoden 2012 alussa. Yhtäkkiä myös ääniä valintaani ihmetelleet äänet katosivat", hän kertoo.

Suomen MM-kisoissa vuonna 2013 hänen menestyksenä jatkui pronssilla. "Ensimmäinen mitali on ollut toistaiseksi urani huippu. Silti arvostan tämän vuoden menestyksen erittäin korkealle. Pronssin voittaminen vahvisti – ennen kaikkea itselleni – että menestykseni ei ollut vain yhden kerran ihme", hän kiteyttää.

Mitä suunnitelmissa on seuraavaksi? Edgars Bertuks kertoo tavoittelevansa pitkän matkan kultaa vuonna 2014. "Tämän vuoden suorituksen jälkeen tiedän varmasti pystyväni voittamaan ja olen motivoituneempi kuin koskaan aiemmin. Haluan tehdä parhaani, mutta myös oppia kokemuksiani, jotta voin saada aikaan vielä parempia tuloksia yhä uudelleen ja uudelleen."

Yhteistyö Edgars Bertuks ja Inspectan välillä jatkuu vuonna 2014. "Olen todella iloinen, että voin nyt todella testata ja käyttää potentiaaliani elävänä olentona. Inspecta avasi oven tälle mahdollisuudelle. "

• Other sports