Inspecta laajentaa kansainvälistä palveluaan FSC®-sertifioinnissa

Inspecta Sertifiointi Oy on 22.8.2013 saanut kansainväliseltä akkreditointiorganisaatiolta ASI:lta akkreditoinnin puun alkuperäketjun Forest Stewardship Council eli FSC®-sertifioinnille. Tähän asti FSC®-sertifiointia on tehty alihankintana yhdessä sveitsiläisen SQS:n (Swiss Association for Quality and Management Systems) kanssa.

”Nyt asiakkaamme toimivat suoraan ja vain meidän kanssamme, jolloin verrattain työläästä sertifiointipolusta poistuu yksi mutka ja matka perille sujuu joutuisammin”, kuvaa pääarvioija ja FSC-tuotepäällikkö Timo Soininen. ”Inspectan omalla FSC-alkuperän akkreditoinnilla vastaamme asiakkaiden toiveisiin. Saamamme akkreditointi on globaalia sillä asiakkaammekin toimivat maailmalla.”

FSC-alkuperän sertifioinnilla yritykset voivat osoittaa asiakkailleen vastuullisuutensa metsäperäisen raaka-aineen hankinnassa ja merkitä tuotteensa FSC®-tuotemerkillä. ”Suomi on FSC-sertifioinnissa Keski-Eurooppaan verrattuna kehitysmaa, jolla on kuitenkin mahdollisuudet todella vahvaan kasvuun. Kysyntää ja markkinoiden painetta FSC-sertifioinnille on olemassa, sillä kyseessä on sekä globaalisti että kotimaassa merkittävästi kasvavasta sertifiointituotteesta”, Soininen kertoo. Maailmalla on voimassa vajaa 27 000 FSC-puunalkuperäsertifikaattia, Euroopassa noin 14 000 ja Suomessa vain 97.

Puun alkuperäketjun PEFC-sertifiointia Inspecta on tarjonnut FINAS akkreditoinnilla vuodesta 2000 lähtien.