Inspecta teki terveystarkastuksen Ruotsin suurimmalle säiliölle

Preemraff Lysekil on monessa asiassa Ruotsin suurin: maan suurimman öljynjalostamon vuosikapasiteetti noin 11,4 miljoonaa tonnia ja tankin tilavuus 60 000 m3. Inspecta tarkasti Ruotsin suurimman säiliön kunnon uudella menetelmällä vain neljässäkymmenessä tunnissa.

Preem palkkasi Inspectan tarkastamaan Lysekilin säiliön pohjan. Säiliön läpimitta on 62 metriä, ja pohja ja osa vaipasta on maalattu epoksimaalilla, mikä vaikeuttaa pohjalevyjen ulkoisten ja sisäistenkorroosiovaurioiden nopeaa havaitsemista. Tarkastuksessa päädyttiin käyttämään nopeaa ja luottavaa SLOFEC™-menetelmää, joka perustuu pyörrevirtamenetelmän sekä magneettikentän käyttöön. Pyörrevirtojen tunkeumasyvyyttä ferromagneettisissa materiaaleissa saadaan kasvatettua tasavirtamagnetoinnilla. Inspecta on Ruotsin ainoa yritys, jolla on käytössä tämä saksalaisen yrityksen kehittämä skannausjärjestelmä.

SLOFEC™ (Saturation LOw Frequency Eddy Current):n avulla pystyttiin tarkastamaan 40 tunnissa 3000 m2 lattiapintaa, mikä vastasi kymmenen kilometrin kävelylenkkiä. ”Nopeus on selvä etu. Voimme päästä 20–30 metrin tarkastusnopeuteen minuutissa, riippuen parametreista kuten lämmitysputkista, hitsaussaumoista ja osastoivista rakenteista. Kahdeksalla anturilla varustettu skanneri selviytyy jopa 35 millimetrin ainepaksuudesta sekä kumisesta pintapäällysteestä tai maalista vähintään 2 millimetriin saakka. Suotuisissa oloissa selviydytään jopa huomattavasti yli 5 millimetrin paksusta kerroksesta”, kertoo Johan Forster, eräs Ruotsin Inspectan seitsemästä kokeneesta SLOFEC-käyttäjästä.

Tietoa reaaliajassa

SLOFECin toinen tärkeä etu on se, että antureiden lähettämää signaalia analysoidaan reaaliajassa. Tietokoneen näytöltä näkee suoraan, missä vauriot sijaitsevat ja eri syvyisten vertailuvikojen avulla kalibroidun laitteiston väripaletin kuuden eri värin avulla selviää myös vaurion vakavuusaste. ”Signaalit tulevat eri vaihekulmassa riippuen siitä sijaitseeko havaittu vauriokohta tarkastettavan levyn ylä- vai alapinnalla. Skannerissa olevan pulssianturin avulla saadaan mitattua skannauksen pituus ja siten myös pystymme määrittelemään vaurion tarkan sijainnin suhteessa skannaukseen. Mikäli laite antaa vaurioilmoituksen todennamme sen paksuusmittauksella”, Johan kuvailee.

Raportit tulostetaan paperille ja tiedot jokaisesta yksittäisestä levystä voidaan säästää pdf-tiedostona. Yleiskuvasta näkee trendejä, esimerkiksi veden valumisjäljet ja vaurioiden sijaintipaikat. Tämä helpottaa korroosiovaurioiden syiden etsintää.

”Ainut hankala paikka on päästä aivan vaipan reunaan saakka säiliön kaarevuussäteen takia. Välys pienenee skannerilaitteen säädettävien kahvojen ansiosta, mutta mitä pienempi säiliö sitä vaikeampaa on päästä 10–40 mm rajavyöhykkeeseen seinän vieressä. Sen lisäksi sauma-alueella esiintyy lämpötilamuutoksia aineessa, mikä vaikeuttaa signaalin tulkintaa. Suoritamme sen takia aina manuaalisen mittauksen tästä kriittisestä kohdasta.”

Korroosiovauriot esiin ajoissa

Preemin säiliö osoittautui hyväkuntoiseksi. Johan on kuitenkin muissa yhteyksissä törmännyt vaikeisiin korroosiovaurioihin.

”Olemme tarkastaneet säiliöitä, kattilatuubeja sekä putkistoja paikallisten vaurioiden löytämiseksi mm. jalostamoissa tai öljyvarikoilla, paperitehtailla sekä kemian teollisuudessa. SLOFECia voidaan käyttää monissa tilanteissa: kuumilla pinnoilla, eristyksen läpi sekä ferromagneettisten ja ei magneettisten materiaalien tarkastuksessa, hiiliteräksestä dupleksiin ja ruostumattomaan teräkseen. Tällä herkällä menetelmällä asiakas saa osoitukset vaurioista varhaisessa vaiheessa, mikä helpottaa kunnossapitotoimenpiteiden suunnittelua.”

• Industry, manufacturing