​Suomi edelleen laadun kehitysmaa?

Uunituoreen, kansainvälisen ASQ Global State of Quality Research -tutkimuksen tulokset ovat Laatukeskuksen toimitusjohtajan Tani Järvisen mukaan karua luettavaa. Amerikkalainen laatuyhdistys ASQ (American Society for Quality) uusi tänä vuonna muutama vuosi sitten tekemänsä tutkimuksen yritysten laatutasoista eri maissa. Tällä kertaa mukana oli entistä kattavampi otos maita ja yrityksiä. Tulokset Suomen osalta eivät ole siltikään kehittyneet juurikaan.

”Huolestuttavinta on se, että tutkimuksen takana Suomessa on Laatuyhdistyksen lähipiirissä olevia organisaatioita. Jos tulokset näiden perusteellakin ovat huonommat kuin toivoisi, mikä onkaan laadun todellinen tila Suomessa?!”, harmittelee Järvinen. Laatukeskuksen toimitusjohtaja on ainoa Suomessa, jolla tällä hetkellä on tieto tutkimuksen tuloksista. Hän työstää parhaillaan yhteenvetoa Suomen tilanteesta julkistettavaksi 7.9.2016. Inspecta on kutsunut Järvisen tuolloin esittelemään tuloksia Helsingissä laatua käsittelevään tietopäiväänsä.

ASQ:n tutkimuksessa selvitettiin mm. laadun strategista merkitystä, laatujohtamisen roolia, laadun mittaamista, laatutyökalujen käyttöä sekä laatukoulutusten määrää ja laatuosaamista. Kaiken kaikkiaan tutkittuja-osa-alueita oli 38 ja maita 65. Suomesta tutkimukseen osallistui yli 200 organisaatiota eli noin viitisenkymmentä enemmän kuin edelliskerralla. Muutama vuosi sitten Suomi oli häntäpäässä kaikilla tutkimuksen osa-alueilla eikä Järvinen lupaile lohtua tänäkään vuonna. ”Asiakas rajapinnan kuuntelu, laatuun liittyvät ylätason mittarit, Big Datan hyödyntäminen ja verkostojen hallinta. Mitäpä luulet, sijoittuvatko nämä tuloksissa parhaiten vai huonoiten hallitsemiimme osa-alueisiin?”, Järvinen haastaa. Se selvinne pian.

ASQ Global State of Quality Research 2016 -tutkimuksen tulokset julkistetaan Inspectan tietopäivässä keskiviikkona 7.9.2016 Congress Hotel Paasitornissa Helsingissä. Järvinen esittelee tulokset 13:45. Tilaisuuden ohjelma ja ilmoittautumiset osoitteessa www.inspecta.com/tietopaiva16

Katso alta aiheeseen liittyvä tiedosto, vieraile tutkimuksen sivulla ja/tai tutustu Laatukeskuksen Kauppalehdessä julkaisemaan juttusarjaan Laatu ratkaisee.

• Working life

• laadunhallinta