Press release -

Ensimmäinen SÄHKE2-sertifikaatti myönnetty – tukea täysin digitaaliselle, pysyvälle tietojen säilytykselle julkishallinnossa

Toimintaympäristömme jatkuvassa digitalisoitumisessa myös asiakirjojen arkistointiin on haettu uusia ratkaisuja. Nykyään varteenotettava vaihtoehto paperisille arkistoille on yksinomaan sähköinen säilyttäminen. Julkishallinnossa määrättyjä tietoja on säilytettävä pysyvästi; silloin tietojen säilytettävyyttä sähköisessä toimintaympäristössä voidaan edistää tietojärjestelmien sertifioinnilla. SÄHKE2-sertifikaatti tietojärjestelmälle takaa, että asiakirjallisten tietojen sähköinen käsittely ja valmistelu säilytykseen tietojärjestelmässä täyttävät arkistolaitoksen vaatimukset. Ensimmäinen sertifikaatti myönnettiin 20.1.2012.

Inspecta Sertifiointi Oy myönsi ensimmäisen SÄHKE2-sertifikaatin Avain Technologies Oy:n X-Archive-ohjelmiston versiolle 3.3.1. Sertifikaatti voidaan myöntää tietojärjestelmälle, jonka toiminnallisuuksien on todettu täyttävän Kansallisarkiston julkaiseman SÄHKE2-normin vaatimukset. Normin vaatimukset koskevat asiakirjatiedon elinkaaren hallintaa operatiivisen käsittelyprosessin aikana, ja sähköisen asiakirjatiedon siirtoa arkistolaitokseen.

Julkishallinnon organisaation tulee hakea arkistolaitokselta lupaa kun se haluaa säilyttää pysyvään säilytykseen määrättyä aineistoa yksinomaan sähköisessä muodossa. Luvan saanut organisaatio voi käsitellä ja säilyttää. asiakirjatietoa pelkästään digitaalisessa muodossa. Tämä koskee myös aineistoja, jotka on lain mukaan säilytettävä pysyvästi, kuten määrättyjä päätöksiä ja terveystietoja. Ensimmäisen sertifikaatin saanut Avain Technologies on erikoistunut sähköiseen arkistointiin, sähköisiin allekirjoituksiin ja sähköisiin lomakkeisiin erityisesti julkishallinnossa, terveydenhuollossa ja rahoitusalalla.

Julkishallinnossa pitkäaikaisesti säilytettävää tietoa on runsaasti

”Julkishallinnossa pitkäaikaisesti säilytettävää tietoa on runsaasti mm. kunnilla ja sairaanhoitopiireillä. Tällaisen tiedon käsittely, säilytys ja tietoturvallisuuden varmistaminen ei ole yksinkertaista, sillä tietojen on oltava käytettävissä myös satojen vuosien päästä. Tätä voidaan edistää sertifioinnilla, eikä paperiarkistoja tarvita varmuuden vuoksi”, toteaa Inspectan pääarvioija ja IT-alan tuotepäällikkö Jyrki Lahnalahti.

Myönnetty SÄHKE2-sertifikaatti on kerrallaan voimassa kolme vuotta. Tiedot kaikista myönnetyistä sertifikaateista julkaistaan arkistolaitoksen kotisivuilla.

Lisätietoja antavat:
Inspecta
Jyrki Lahnalahti, Pääarvioija, tuotepäällikkö
p. 010 521 6423, jyrki.lahnalahti@inspecta.com

Arkistolaitos
Mikko Eräkaski, Kehittämispäällikkö
p. 050 36 35769, mikko.erakaski@narc.fi

Avain Technologies Oy
Pekka Kuosmanen, Toimitusjohtaja
p. 050 520 3727, pekka.kuosmanen@avaintec.com

• sertifiointi
  • tietoturvallisuus

Inspecta on Pohjoismaiden johtava asiantuntija turvallisuudessa, laadussa ja luotettavuudessa. Testaamme, tarkastamme, sertifioimme sekä tarjoam¬me konsultoivia asiantuntija- ja koulutuspalveluja yli 1400 osaajan voimin Suomessa, Skandinaviassa ja Baltian maissa. Lue lisää www.inspecta.com.

Arkistolaitoksen tehtävänä on varmistaa kansalliseen kulttuuriperintöön kuuluvien asiakirjatietojen säilyminen ja edistää niiden tutkimuskäyttöä. Arkistolaitos määrää sähköisestä asiakirjatiedon käsittelystä SÄHKE1- ja SÄHKE2-normeilla ja tarjoaa julkishallinnon organisaatioille niiden sähköisen sähköistä säilyttämistä tukevia palveluita. Arkistolaitos on opetus- ja kulttuuriministeriön alainen valtion viranomainen.

Avain Technologies Oy on suomalainen yritys, joka on kehittää ja räätälöi ohjelmistoja hyödyntämään sähköisiä allekirjoituksia, sähköisiä lomakkeita ja sähköistä arkistointia.  Niiden avulla yritykset ja organisaatiot voivat digitalisoida tietoturvallisesti palvelu- ja tiedonkulkuprosessinsa yli organisaatiorajojen.