Lomasilmien ABC

Lomalla on kurja siristellä ja kaipailla unohtuneita aurinko- tai silmälaseja, puhumattakaan kirvelevien silmien aiheuttamasta harmista. Avain onnistuneeseen lomaan onkin hyvä valmistautuminen. Instrumentariumin tuotepäällikkö Mirja Ortia listaa, mitä lomalaisen kannattaa hankinnoissaan huomioida ja pakata laukkuun, jotta katse on joka tilanteessa kirkas.

Suojaa silmät!

Aurinko on ihana, mutta silmiä ei kannata altistaa suoralle auringonvalolle. Silmien altistaminen auringon haitalliselle säteilylle voi pitkän ajan vaikutuksena aikaistaa silmän ikääntymiseen liittyviä sairauksia kuten harmaakaihia. Hyvät aurinkolasit antavat silmille 100 % UV-säteilysuojan, mutta pitävät myös näkökokemuksen tarkkuudesta huolen. Heikkolaatuiset aurinkolasit eivät välttämättä tarjoa riittävää UV-suojaa ja esimerkiksi tumma aurinkolasilinssi voi hämätä silmää. Silloin silmän pupilli jää isoksi ja aurinkolasin matala UV-suoja päästää silmän sisälle haitallista UV-säteilyä. Lisäksi heikkolaatuiset lasit eivät aina ole optisesti hiottuja eli ne voivat vääristää näkökokemusta.

Optikkoliikkeestä ostettuihin aurinkolaseihin voi luottaa, sillä ne tarjoavat 100 % UV-säteilysuojan, Instrumentariumin tuotepäällikkö Mirja Ortia kertoo. Mutta aurinkolasien valinnassa kannattaa huomioida monta muutakin seikkaa. Ortia kannustaa käyttämään hiukan aikaa, jotta omiin lomatarpeisiin ja loman rytmiin sopiva sekä silmää miellyttävä aurinkosuoja löytyy.

Aurinkolaseista kirkkaimman näkökokemuksen tarjoaa polarisoiva aurinkolasilinssi. Se poistaa vaakatasolta tulevia heijastumia, jotka voivat kiusata etenkin vesillä liikuttaessa. Lisäksi heijastumat voivat aiheuttaa jopa vaaratilanteita esimerkiksi autoillessa.

Itsestään tummuvat silmälasit ovat mainio ratkaisu huolettomalle lomailijalle. Silmälasit reagoivat nopeasti UV-säteilyn määrään ja alkavat tummua sen lisääntyessä ja vaaleta sen vähetessä. Ne suojaavat myös pilvisellä säällä, mutta eivät yleensä tummu yhtä tummiksi kuin aurinkolasit.

Kätevä ratkaisu ovat myös Suncovers–aurinkolasit, jotka laitetaan omien silmälasien päälle. Ne helpottavat etenkin autoillessa, sillä ajo-olosuhteet voivat nopeastikin muuttua esimerkiksi tunneliin ajettaessa tai auringon yhtäkkiä pilkistäessä pilven takaa.

Värillä on väliä

Oikeiden aurinkolasien valintaan kannattaa myös käyttää aikaa, sillä aurinkolasien linssin väri on näkökokemuksen kannalta tosi merkityksellinen, Ortia opastaa. Häikäisevin valon väri on sininen ja ruskean sävyinen linssi leikkaa sen tehokkaimmin pois. Sinisävyiset linssit päästävät eniten sinistä valoa läpi. Siten ne sopivat huonosti veden äärellä käytettäviksi mutta toimivat kaupunkilomilla. Luonnollisimman näkökokemuksen tarjoaa vihreänharmaa linssi. Tumminta mahdollista aurinkolasilinssiä tarvitaan vaativissa olosuhteissa, esimerkiksi vuoristossa. Peilipintainen linssi on silloin paras vaihtoehto, sillä se maksimoi valosuodatuksen.

Hoida lasejasi oikein

Meri piristää lomalaisen mieltä mutta suolaveden roiskeet kuluttavat ja voivat vaurioittaa aurinko- ja silmälasien pintaa. Aurinko- ja silmälasit ovat hintava hankinta, joten niiden hoitoon kannattaa lomallakin panostaa. Suolaroiskeet, hiekka ja muu irtoroska on huuhdeltava linssin pinnalta mahdollisimman pian makealla vedellä. Vasta sen jälkeen voi linssin puhdistaa esimerkiksi mikrokuituliinalla. Näppärä puhdistaja on nestemäinen pesuneste, jolla myös rasvan saa linssiltä pois.

Aurinko- tai silmälaseja ei saa koskaan nakata laukun pohjalle sellaisenaan. Ne pitää aina laittaa koteloon, jolloin sangat ovat suojassa vääntymiseltä ja linssit naarmuuntumiselta.

Piilolinssit sopivat rantalomailijalle

Piilolinssit ovat ihanat lomasilmien kaverit mutta voiko piilolinssien kanssa uida? Aivan huoletta, sillä piilolinssit eivät lähde silmästä helposti pois, Ortia vakuuttaa. Sukeltelijan kannattaa kuitenkin pitää silmät kiinni tai uimalasit päässä. Hygieniasta on huolehdittava tarkkaan. Kertakäyttöiset piilolinssit ovat hygieenisin vaihtoehto, sillä silloin silmä saa aina puhtaan linssin. Kertakäyttöiset linssit ovat matkalaukunkin näkökulmasta helppo ratkaisu, sillä erillisiä puhdistusnesteitä ei tarvitse pakata mukaan.

Silmää täytyy myös ”kuunnella”. Loman saa helposti piloille, jos piilolinssin laittaa ärtyneeseen silmään. Puhumattakaan harmeista, joita silmilleen voi silloin aiheuttaa. Piilolinssejä ei saa koskaan laittaa silmiin, jos niitä aristaa, kirvelee tai ne punoittavat, Ortia painottaa. Piilolinssit ja lentokoneen ilmastointi eivät myöskään ole paras mahdollinen yhdistelmä. Piilolinssien vannoutuneenkin käyttäjän pitää siis aina pakata silmälasit lomalle mukaan.

Kosteuta!

Silmät kaipaavat kosteutusta, oli lomailija sitten piilolinssien käyttäjä tai ei. Kosteutustipat- ja suihkeet kosteuttavat silmän, kyynelnesteen ja silmän pinnan. Niiden avulla saa silmästä myös huuhdottua esimerkiksi aurinkovoiteen ja hiekan, ja katse pysyy kirkkaana.

Kosteutustippojen lisäksi lomailijan silmistä ja katseen tarkkuudesta huolehtivat siis omaa näköä korjaavat silmälasit ja kunkin lomarytmiin sopivat aurinkolasit sekä niiden puhdistustuotteet. Lisäksi kertakäyttöiset piilolinssit voivat helpottaa lomamenoa.

Lomasilmien muistilista onkin oikeastaan lyhyt, kun muistaa miten ainutkertaiset silmät ovat!

Lisätietoja: Instrumentarium/ instru.fi

• Terveys, sairaanhoito, lääketiede

• kertakäyttöiset piilolinssit
  • kosteustipat
  • lomailu
  • suncovers
  • uv-säteily
  • rantaloma
  • linssien puhdistaminen
  • linssien hoitaminen
  • piilolinssit
  • aurinkolasit
  • silmälasit
  • kosteussuihke

Instrumentarium-myymälöitä on Suomessa 147 ja Virossa 20. Asiakkaitamme palvelee yli 200 asiantuntevaa optikkoa ja jokaisessa myymälässämme on myös silmälääkärin vastaanotto sekä koulutettujen kehysasiantuntijoiden palvelu. Vuonna 2017 Instrumentarium valittiin jo 11. kerran Suomen Luotetuimmaksi Optikkoliikkeeksi.